Artykuł sponsorowany

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Lot samolotem to zdecydowanie najpopularniejszy sposób podróżowania na dalekich dystansach – jest szybki, bezpieczny i bardzo wygodny. Niestety, nie zawsze podróż mija zgodnie z planem, największą trudnością, jaką możemy napotkać są opóźnienia w lotach, często wielogodzinne. Warto wiedzieć, że za przedłużające się oczekiwanie możemy domagać się od naszego przewoźnika odszkodowania. Jak je uzyskać?

Kiedy możemy ubiegać się o odszkodowanie?

Zgodnie z prawem obowiązującym w krajach Unii Europejskiej o odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się jeśli nasz lot opóźnił się o co najmniej 3 godziny. Dotyczy to lotów:
  • Realizowanych w obrębie UE przez linie lotnicze z UE bądź z krajów spoza UE
  • Realizowanych między krajem spoza UE do kraju w obrębie UE przez linie lotnicze z UE
  • Realizowanych między krajem w obrębie UE do kraju spoza UE przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE
Przepisy obowiązujące w Unii są bardzo mocno skodyfikowane i przewidują konkretne wartości odszkodowania, uzależnione od długości przelotu przy co najmniej 3-godzinnym opóźnieniu. Maksymalna stawka odszkodowania przewidziana przepisami wynosi 600 euro. Oczywiście przepisy tego rodzaju obowiązują nie tylko w krajach UE – wielu przewoźników zagranicznych posiada pewną politykę wewnętrzną w tej materii, wypłacanie odszkodowań jest elementem tworzenia pozytywnego wizerunku firmy.

Jak możemy ubiegać się o odszkodowanie?

Jeśli przewoźnik obsługujący opóźniony lot sam nie wyszedł z propozycją zadośćuczynienia szkodom (np. darmowego przebukowania lotu), możemy złożyć do niego reklamację na piśmie, domagając się odszkodowania. Wielu przewoźników na swoich stronach internetowych udostępnia gotowe formularze, które wystarczy wypełnić i złożyć na odpowiedni adres. Jeśli przewoźnik w ciągu 30 dni od złożenia formularza nie podejmie żadnej decyzji, bądź odmówi wypłacenia odszkodowania, możemy zwrócić się o pomoc do prawników specjalizujących się w prawach pasażera, bądź firm pomagających w otrzymaniu odszkodowania. Jedną z nich jest firma AirCashBack. Jest to rozwiązanie korzystniejsze z ekonomicznego punktu widzenia, niż dochodzenia praw drogą sądową, ponieważ w przypadku nieotrzymania odszkodowania nie musimy uiszczać opłaty za pomoc.

Kiedy nie przysługuje nam prawo do odszkodowania?

Warto pamiętać, że nasze wnioski o odszkodowanie, zgodnie z prawie unijnym, nie zawsze mogą zostać rozpatrzone na naszą korzyść. Stanie się tak np. wtedy kiedy zostaniemy wcześniej poinformowani o możliwych opóźnieniach bądź przewoźnika sam zaproponuje nam pomoc pod postacią np. przebukowania lotu. Nie otrzymamy odszkodowania również w sytuacjach, kiedy opóźnienie lotu było wynikiem czynników zewnętrznych, np. złych warunków pogodowych, strajków pracowniczych lub gwałtownie zmieniającej się w sytuacji politycznych w kraju docelowym

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.