Artykuł sponsorowany

Zawartość chmielu w piwie

Zawartość chmielu w piwie

Piwo popularnie nazywane bywa zupą chmielową. Ta metafora ma jednak niewiele wspólnego z prawdą, ponieważ to nie chmiel, a słód jest głównym składnikiem piwa. Chmiel stosuje się w niewielkich ilościach jako przyprawę, która nadaje piwu charakterystyczną goryczkę i aromat. Choć zdecydowana większość piw zawiera w swoim składzie chmiel, to jednak nie jest on składnikiem koniecznym, a producenci nie mają obowiązku wspominać o nim na etykietach.

Tak naprawdę chmiel używany jest do produkcji piwa w ilościach śladowych. Do uwarzenia 100 litrów piwa wystarczy zaledwie 100 gram chmielowych szyszek, choć wartość ta może być wyższa i sięgać kilograma w zależności od tego, jaki smak i aromat browarnicy chcą uzyskać.

Ekspert z browaru produkującego piwa Pilsvar wyjaśnia: „Faktycznie, w produkcji piwa chmielu używa się jak na lekarstwo, ponieważ jest to przyprawa. Fundamentalnym składnikiem piwa jest natomiast słód, czyli zesłodowane ziarno zboża”.

Do uwarzenia 100 litrów piwa potrzebne jest od kilkunastu do kilkudziesięciu kilogramów słodu, czyli wielokrotnie więcej niż chmielu. Zawarte w szyszkach chmielowych żywice nadają piwu charakterystyczny gorzkawy smak, a olejki eteryczne niepowtarzalny aromat, dlatego chmiel jest traktowany jako doskonała przyprawa. Na potwierdzenie tezy, że piwa nie produkuje się z chmielu, wystarczy wspomnieć, że piwo znane jest od kilku tysięcy lat, natomiast chmiel w browarnictwie wykorzystuje się zaledwie od pięciu wieków. Poza tym proces chmielenia rozpoczyna się dopiero po powstaniu fundamentu piwa, czyli ekstraktu.

Etykieta nie zawsze prawdę Ci powie

Niemal 100 procent polskich piw produkowanych jest z użyciem chmielu. Mimo tego składnik ten nie zawsze wymieniany jest na etykietach. Rozwiązanie tej zagadki jest bardzo proste - producenci nie mają obowiązku podawać pełnej receptury piwa na etykietach. Mają natomiast obowiązek informować o alergenach, dlatego zawsze znajdziemy informację o użytym słodzie, który jest silnym alergenem. Jednak fakt, że chmiel nie jest uwzględniony w opisie etykiety, nie oznacza, że piwo go nie zawiera. Oczywiście możliwa jest produkcja piwa bez chmielu na bazie tradycyjnych receptur, nawet w Polsce dostępnych jest kilka tak zwanych piw rzemieślniczych, których producenci z dumą przyznają się do pominięcia etapu chmielenia.

Chmiel chmielowi nierówny

Warto wiedzieć, że chmiel używany w browarnictwie może występować pod wieloma postaciami. Nie tylko jako powszechnie kojarzona zielona szyszka, ale także jako granulat albo ekstrakt, czyli bardzo gęsta, zielono-żółta ciecz. Przetworzony chmiel łatwiej jest przetransportować i przechowywać, dlatego browary często korzystają z tego rozwiązania, by usprawnić proces produkcji oraz szybko i sprawnie odpowiadać na potrzeby smakoszów piwa.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.