Artykuł sponsorowany

Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT w 2017 roku

Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT w 2017 roku
Z początkiem bieżącego roku weszły w życie nowe regulacje dotyczące prowadzenia ewidencji VAT. Zmianie uległ przede wszystkim zakres informacji, jakie muszą być uwzględnianie w ewidencji od początku 2017 roku.
Obowiązujące od stycznia regulacje wprowadza ustawa z 13. 05. 2016 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw – mówi ekspert z Biura Rachunkowo-Księgowego PLUS w Katowicach.

Co pozostało bez zmian?

Ustawa o VAT pozostała niezmieniona w części stanowiącej o istnieniu samego prowadzenia ewidencji podatkowej. Musi być ona prowadzona przez wszystkich podatników, z wyjątkiem tych, którzy wykonują czynności zwolnione z podatku od towarów i usług, a także wtedy, gdy sama sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT.

Co musi znaleźć się w nowej ewidencji?

Ewidencja VAT misi zawierać wszystkie niezbędne dane do sporządzenia deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej. Oznacza to, że musi ona obejmować dane potrzebne do określenia:
  • przedmiotu i podstawy opodatkowania
  • kwoty podatku należnego
  • korekt podatku należnego
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny
  • korekt podatku naliczonego
  • kwoty podlegającej wpłacie do US
  • kwoty podlegającej zwrotowi z US.

Większy zakres ujawnianych informacji

W myśl nowelizacji, ewidencja VAT w 2017 powinna uwzględniać inne dane, dzięki którym będzie możliwa identyfikacja poszczególnych transakcji. Zaliczyć tu można nr identyfikacji kontrahenta na potrzeby podatku czy podatku wartości dodanej.

Nowy sposób prowadzenia ewidencji

Zmiana ordynacji podatkowej nakłada też na podatnika zupełnie nowy obowiązek, dotyczący formy prowadzenia ewidencji. W myśl nowych przepisów ewidencja VAT musi być prowadzona w formie elektronicznej, a więc z pomocą programów komputerowych. Na dostosowanie się do tych wymogów podatnicy mają jednak nieco więcej czasu, gdyż zacznie on obowiązywać dopiero w 2018 roku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.