Bez kategorii
8 marca 2019

Jak projektowane są nowoczesne katalogi wizualne?

Jeśli prowadzimy firmę i potrzebujemy katalogu projektowego, zgłaszamy się z tym do specjalistów – na przykład studia graficznego działającego przy drukarni. Nowoczesny katalog wizualny zaczyna się zebrania informacji i wykonania projektu „prototypowego”, a kończy na realizacji kolejnych wersji rozwojowych i wreszcie finalnej.

Najważniejsza jest dobra komunikacja

Profesjonaliści zajmujący się projektowaniem katalogów, broszur, materiałów reklamowych czy innych artykułów poligraficznych służących biznesowi i marketingowi potrzebują ogromnej ilości danych. Muszą one obejmować wszystkie zagadnienia związane z towarami lub usługami, które mają być zawarte na materiałach – szczególnie tyczy się to katalogu wizualnego, który ma w założeniu mocno wpłynąć na odbiorcę, pokazując mu dokładnie, na czym polega działalność firmy.

Od ilości informacji zależy stopień zrozumienia na linii firma – biuro graficzne, który jest tym wyższy, im więcej danych jesteśmy w stanie udostępnić. Najlepiej, by biuro było skoligacone z drukarnią, by od razu móc zrealizować nie tylko wczesne wersje katalogu, lecz także jego finalny nakład. Takie połączenie studia projektowego z drukarnią realizuje wrocławska drukarnia Argi.

Proces tworzenia jakichkolwiek materiałów wizualnych zaczyna się od zebrania informacji od zleceniodawcy i ustaleniu priorytetów. Na tej kanwie powstaje pierwszy zarys – podlega on jednak przeróbkom, więc ważna jest przede wszystkim konstruktywna krytyka. Nie bójmy się podkreślać, dlaczego naszym zdaniem dany element nie pasuje do naszej wizji – warto zaufać specjalistom, ale jeśli wynikiem będzie broszura, z którą się nie identyfikujemy, lepiej czasem postawić na swoim.

Różne obszary zastosowań katalogów wizualnych

Katalog wizualny może mieć wiele oblicz. Najczęściej przeznaczony jest on dla osób zaznajomionych z branżą, w której działa dana firma. Nie jest niezbędne zagłębianie się w oczywiste dla specjalistów szczegóły – tworząc folder, który chcemy im pokazać, powinniśmy skupić się na innowacjach i przewadze, jakie dają nasze usługi i produkty.

Inaczej jest w przypadku materiałów wizerunkowych, które docelowo mają wpłynąć pozytywnie na to, jak postrzegana jest nasza firma i należące do niej marki. W tym przypadku kierujemy katalog wizualny do szerszej grupy odbiorców, dla których profesjonalna nomenklatura oraz oczywiste dla branży kwestie są całkowicie obce. W przypadku tego typu materiałów możemy nakreślić celowość danych produktów i usług, pokazując, jak nasza firma czyni daną branżę lepszą.