komunikacja z odbiorca Freelancer, Przedsiębiorca
18 czerwca 2016

Jak komunikować się ze swoim odbiorcą w 3 krokach?

Każdy przedsiębiorca czy freelancer wykonuje swoje zadanie, aby trafić do jak największej grupy odbiorców. Aby to się udało, musimy zdefiniować i poznać swoją grupę docelową. Gdy już to zrobimy, pozostaje nam zwrócić jej uwagę, trafić do niej i zachęcić do swojego produktu czy usługi. Jak to zrobić? Poniżej podpowiadamy, jak komunikować się z odbiorcą, aby osiągnąć sukces.

Kanałów komunikacji dzisiaj jest całe mnóstwo. W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, że każdy, kto chce być widoczny, musi być obecny wszędzie tam, gdzie są użytkownicy. A ponieważ idziemy z duchem czasu, musimy zaistnieć w sieci, w tym w mediach społecznościowych. Te rządzą się swoimi prawami, a komunikacja w nich powinna być odpowiednio zaplanowana. Przeczytaj, jak zareklamować się za darmo w sieci. Komunikowanie, o którym piszemy, sprawdzi się zarówno w mediach społecznościowych, jak i na blogach czy nowatorskich portalach internetowych.

1. Zakoleguj się

Koleżeństwo ma dwie ważne zalety: jest niezobowiązujące i dobrowolne. O taką właśnie znajomość zadbaj w swojej komunikacji. Niezobowiązujący to znaczy, że stworzona przez Ciebie więź powinna być spontaniczna i szczera. Dotyczy pewnych aspektów, dziedzin życia, w inne zupełnie nie wnika. Zdobywaj znajomych, z którymi będziesz kumplować się w kreowanej przestrzeni przekazu, poza nią wszyscy zachowają wolność i odrębność. Tym sposobem możesz utrzymywać relacje z bardzo dużą grupą ludzi. Dobrowolność zakłada, że, jeśli ktoś Cię czyta, robi to z własnej woli, a więc: albo podoba mu się to, albo jest zainteresowany Twoimi treściami i szuka w nich czegoś dla siebie.

Jak się zakolegować? Przede wszystkim należy złamać pewną anonimowość, dystans i ograniczony kontakt, które cechują komunikację internetową. Zamiast pisać bezososobowo, zwracaj się bezpośrednio do swojego adresata, z szacunkiem i wykazaniem zainteresowania. Aby pokonać dystans, zaproponuj formę zwracania się na ty. Jeśli kontakt ma być żywy, musi być obustronny. Nie pisz tylko o sobie, ale również zadawaj pytania i pozostaw możliwość odpowiedzi, np. w komentarzach. Niech te dialogi będą aktualne, spontaniczne, a czas reakcji – jak najszybszy. W ten sposób zbudujesz wartościową więź, którą będziesz miał szansę utrzymać.

2. Działaj na emocje

Dzisiaj chyba nie ma reklam czy komunikatów perswazyjnych, które nie odwoływałyby się do emocji. I to nie dzieje się bez przyczyny. Jeśli chcemy zwrócić czyjąś uwagę, następnie wygospodarować 5 minut czasu odbiorcy, zainteresować i, co więcej, zaangażować – musimy wywołać emocje. Oczywiście najlepiej wzbudzać pozytywne emocje, negatywne będą przyczyną kontrowersji.

Jak to robić? Można sięgać po różne wzorce, utarte skojarzenia i modne motywy. Dziś ogromną siłę mają obrazki. Dobrze, jeśli Twoje komunikaty odwołują się do aktualnych wydarzeń, bawią i wzruszają. Wyjątkowo chwytliwe są luźne memy. O tego typu komunikaty zadbaj na portalach społecznościowych. Na blogu czy stronie internetowej skup się na tekście. Pokazuj korzystne skutki Twoich rozwiązań i przyjemności w danej chwili. Zadawaj pytania retoryczne, które wskazują na to, że masz rację i warto sięgnąć po Twój produkt albo skorzystać z Twojej usługi.

3. Bądź systematyczny

Czy można kolegować się z kimś, nie utrzymując z nim kontaktu? Wreszcie czy odbiorca będzie pamiętał o marce, która nie przypomina o sobie (metoda wspomnianych wyżej pytań retorycznych)? Musisz zatem być systematyczny i regularny. Wstawiaj posty na Facebooka czy wpisy na bloga cyklicznie i regularnie. Przyzwyczaj swojego odbiorcę do systematyczności. Dostarczaj mu regularnie wrażeń i wykształć w nim nawyk niecierpliwego oczekiwania.