Przedsiębiorca
25 września 2018

Autogaz – fakty i mity

Montaż instalacji gazowej w samochodzie kusi wizją realnych oszczędności – ceny LPG na stacjach benzynowych są o połowę niższe niż benzyny bezołowiowej czy oleju napędowego. Z drugiej strony właściciele obawiają się niebezpieczeństw, jakie może nieść ze sobą autogaz. Czy butle z LPG naprawdę wybuchają podczas wypadków, a gaz przyspiesza zużywanie się silnika?

Wokół tematu instalacji gazowych w samochodach narosło wiele mitów. Do najpopularniejszych z nich należą groźby obniżeniem mocy silnika i jego uszkodzeniem. Jeszcze bardziej przerażającą wizją jest wybuch zbiornika z LPG w razie wypadku. Przyjrzyj się bliżej faktom i mitom na temat autogazu, żeby świadomie zdecydować o ewentualnym montażu.

Butla z LPG zagraża wybuchem – mit

Historie o eksplodujących butlach gazowych czas włożyć między bajki. Instalacje autogaz są w pełni bezpieczne. Wszystkie zbiorniki montowane w profesjonalnych warsztatach posiadają odpowiednie certyfikaty, zaś badania ADCA potwierdzają, że rozerwanie butli nie jest możliwe. Dodatkowo, na straży poprawnego funkcjonowania systemu autogazu stoi wielozawór – element, który zapewnia bezpieczeństwo tankowania (bezpieczny poziom napełnienia zbiornika), bezpieczeństwo dawkowania gazu do instalacji oraz posiada specjalny zawór bezpieczeństwa, mający na celu bezpieczne wypuszczenie LPG w przypadku nagłego wzrostu ciśnienia.

Silniki zasilane autogazem są słabsze i szybko się psują – mit

W przypadku montażu starych, instalacji gazowych I generacji (tzw. gaźnikowych) silniki faktycznie traciły na mocy. Natomiast w nowoczesnych, sekwencyjnych instalacjach taka sytuacja jest niedopuszczalna. Jeśli zagazowany samochód ma gorsze osiągi, masz do czynienia z nieprawidłowo wykonanym montażem lub złą kalibracją instalacji.

Nieprawdą jest także stwierdzenie, że gaz niszczy silnik. Jest wręcz odwrotnie – ponieważ podczas spalania LPG w komorze silnika osadza się mniej nagaru, jego żywotność się wydłuża. Tu też istotny jest prawidłowy montaż i kalibracja.

Autogaz jest ekologiczny – fakt

Jazda samochodem napędzanym LPG jest zdecydowanie bardziej przyjazna środowisku, niż poruszanie się autem na benzynę lub olej. Instalacje gazowe w ogóle nie wydzielają tlenków siarki, fluorytów, ani pyłów, znacznie ograniczona jest też emisja dwutlenku węgla względem tradycyjnych paliw napędowych.

Nie każdy samochód da się zagazować – mit

Obecnie istnieją możliwości do założenia instalacji gazowej na praktycznie każdym typie silnika. Każdy samochód z zapłonem iskrowym, czy to z silnikiem z wtryskiem pośrednim, czy bezpośrednim, może być konwertowany na zasilanie LPG. Istotne jest jednak, by takie zabiegi wykonywać wyłącznie w sprawdzonych warsztatach, które pracują na komponentach solidnych producentów, np. sekwencyjnych instalacjach do silników z pośrednim wtryskiem paliwa IV generacji OPTIMA oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa V generacji IDEA z oferty firmy ALEX.

Jazda na LPG się opłaca – fakt

Istnieje tylko jedna sytuacja, w której montaż instalacji gazowej może się nie zwrócić. Mówimy tutaj o samochodzie nieużywanym. W przypadku regularnego użytkowania przeciętnej wielkości auta, sam montaż autogazu zwróci się po przejechaniu ok. 10 – 20 tys. km, zaś 160 tys. km oznacza oszczędność wystarczającą na zakup nowego samochodu