gwarancja-na-samochod Przedsiębiorca
27 września 2016

Co nam daje gwarancja na samochód?

Wszystkie samochody jako przedmioty o wyjątkowo wysokiej wartości objęte są gwarancją. Jednak w zależności od marki producenta oraz modelu auta, klienci mogą liczyć na gwarancje o różnym zakresie i różnym terminie ważności. Przed zakupem auta warto dokładnie sprawdzić, przez ile czasu nasz samochód objęty jest gwarancją i z jakimi problemami możemy w tym okresie zgłosić się do producenta.

Czym jest gwarancja?

Zgodnie z definicją prawną gwarancja jest zapewnieniem gwaranta (czyli producenta lub dystrybutora danego towaru) w stosunku do kupującego, że zakupiony produkt jest nowy i pozbawiony wad fabrycznych. Jeśli wady mimo to pojawią się, gwarancja nakłada na gwaranta obowiązek zadośćuczynienia kupującemu, między innymi przez nieodpłatne usunięcie usterek lub wymiany produktu na nowy i nieuszkodzony. Gwarancja jest zobowiązaniem fakultatywnym, to znaczy, że nie jest obowiązkowa, jednak w przypadku aut, które są dużym wydatkiem, stała się już standardem – bardzo mało osób zainwestowałoby w nowe auto nie mając żadnego zapewnienia, że nie zepsuje się ono w najbliższym czasie. Bardzo często instytucja gwarancji używana jest również jako swego rodzaju chwyt marketingowy, wykorzystywany w reklamach.

Co daje gwarancja?

Gwarancja jest dla klienta znacznym uproszczeniem procesu dochodzenia swoich praw, na przykład w sytuacji, kiedy okazuje się, że zakupiony przez nas samochód ma wady ukryte, wynikające z niewłaściwego procesu produkcyjnego lub zastosowania komponentów niższej jakości. Bez umowy gwarancyjnej, definiującej zakres odpowiedzialności gwaranta, okres, przez jaki zobowiązuje się on do usunięcia usterek oraz sposób, w jaki tego dokona (np. naprawę wadliwych komponentów lub wymianę produktu), kupujący zmuszony byłby do składania reklamacji i zdawania się na przychylność strony sprzedającej. W przypadku odrzucenia reklamacji konieczne staje się rozwiązanie sporu drogą sądową – a to zajmuje czas i pieniądze. Pisemna gwarancja eliminuje tę konieczność.

Gwarancja gwarancji nie równa – każdy z producentów i dystrybutorów posiada własne standardy, gwarancje których udzielają mogą obejmować różny zakres potencjalnych wad i uszkodzeń oraz mieć różny okres ważności. Przed kupnem samochodu warto uważnie przeczytać warunki umowy gwarancyjnej, pamiętając przy tym, że zazwyczaj im dłuższy okres gwarancyjny, tym dłuższa jest lista nakazów, zakazów, których w ramach umowy powinniśmy przestrzegać. Miejmy również świadomość, że gwarancji nie podlegają uszkodzenia mechaniczne samochodu (np. w wyniku w wypadku) oraz zużycie komponentów wynikające z ich zwykłej eksploatacji.

Marka Toyota słynie z wysokiej jakości swoich produktów oraz atrakcyjnych warunków gwarancji – jej samochody znajdziemy w ofercie autoryzowanego dealera, firmy Czajka-Auto.