Artykuł sponsorowany

Działalność kantorów wymiany walut w świetle prawa

Działalność kantorów wymiany walut w świetle prawa
Zarówno kantor stacjonarny, jak i kantor internetowy muszą prowadzić swoją działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Czy istnieją znaczące różnice w respektowanych przez nich przepisach? Jakich konkretnie zasad muszą się trzymać? Dowiedz się więcej o tym, czy i w jaki sposób kantory wymiany walut są kontrolowane oraz jakie instytucje mogą tego dokonywać.  

Prawo: Stacjonarny kantor wymiany walut a kantor internetowy – czym się różnią?

Z pozoru kantor stacjonarny i kantor internetowy to taka sama działalność, jednak w świetle prawa są to odrębne przedsięwzięcia, których dotyczą inne przepisy. Kantor stacjonarny zgodnie z obowiązującą ustawą o Prawie dewizowym musi być wpisany do rejestru Narodowego Banku Polskiego. Z kolei w świetle tej ustawy internetowy kantor wymiany walut nie stanowi działalności kantorowej, dlatego też nie musi być do niego wpisany. Ponadto, założenie i prowadzenie kantoru stacjonarnego jest bardziej wymagające, gdyż osoba prowadząca go, a także jego pracownicy muszą co rok uzyskiwać zaświadczenie o niekaralności. Oprócz tego właściciel kantoru, który chce uzyskać licencję i wpis do rejestru kantorów musi uczestniczyć w obowiązkowym kursie, który pomoże mu biegle znać przepisy prawne (wyjątek stanowią pracownicy banku, którzy obejmowali przez rok stanowisko związane z wymianą walut). Z kolei, kantor internetowy swoją działalność opiera na ustawach takich jak:
  • Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • Ustawa o ochronie niektórych praw konsumenckich,
  • Ustawa o ochronie danych osobowych oraz Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.
Dlatego też e-kantory muszą być wpisane do rejestru działalności gospodarczej, a jeśli działają w obrębie spółki, muszą posiadać także wpis do KRS-u.

Kantor wymiany walut: Czy kantory są kontrolowane?

Po założeniu kantoru, warto podkreślić, że także w trakcie jego działalności wszystko musi odbywać się zgodnie z prawem. Każda transakcja kupna-sprzedaży musi być ewidencjonowana oraz potwierdzona trwale i czytelnie, czyli najlepiej w formie paragonów. Dodatkowo, każdy stacjonarny kantor (np. CENT z Wrocławia) ma obowiązek składania sprawozdań finansowych – jedno kwartalne oraz drugie miesięczne lub kwartalne. Oprócz tego, podczas kontroli z NBP lub urzędu skarbowego każdy pracownik na prośbę urzędnika musi wykazać zaświadczenie o niekaralności.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.