Artykuł sponsorowany

Istota, cel i funkcje centrów logistycznych

Istota, cel i funkcje centrów logistycznych
Istnieje wiele definicji centrum logistycznego. Niektóre z nich pojmują je jako przestrzeń, w której realizowane są różne zadania praktyczne z zakresu logistyki, przede wszystkim magazynowanie i konfekcjonowanie towarów; inne ujmują pojęcie szerzej, wskazując również na towarzyszące tym zadaniom działania w sferze koordynacji transportowej czy rozmaite czynności na poziomie telekomunikacji.

Czym jest centrum logistyczne?

Patrząc kompleksowo na różne sposoby rozwijania pojęcia centrum logistycznego, możemy powiedzieć ogólnie, że jest to o biekt gospodarczy w postaci przestrzeni funkcjonalnej, wsparty kompletną infrastrukturą, umożliwiającą wykonywanie rozmaitych zadań z zakresu logistyki, a więc m.in. magazynowania, dystrybucji i transportowania rozmaitych dóbr materialnych. Centra logistyczne działają zwykle jako samodzielne przedsiębiorstwa, które dysponują własnym terenem oraz infrastrukturą, taką jak budynki magazynowe i inżynierskie, place oraz parkingi, profesjonalnym wyposażeniem technologicznym, a więc przede wszystkim pojazdami do transportu bliskiego i dalekiego oraz maszynami niezbędnymi do pakowania i przeładunku towarów, a także wykwalifikowanymi zasobami ludzkimi.

Cele centrów logistycznych

Celem działania centrum logistycznego, jako przedsiębiorstwa komercyjnego, jest świadczenie klientom możliwie najwyższej jakości usług z zakresu logistyki. Zakres tych zadań zawsze uzależniony jest od umowy wiążącej obie strony, a tan z kolei dyktowany jest potrzeby, jakie wyraża zleceniodawca. Do najczęściej wykonywanych przez centra logistyczne zadań należy zarządzanie transportem towarów i ich magazynowanie. Oprócz tego, pracownicy niektórych przedsiębiorstw logistycznych mogą zajmować się np. obsługą celną transportu, zarządzaniem płatnościami za przewozy, a nawet pakowaniem i kontrolą jakości towarów. Niektóre centra logistyczne, jak np. D.M.T., specjalizują się w konkretnym obszarze zarządzania przepływem towarów i w związku z tym, proponują swoim klientom usługi nieco szersze niż konkurencja. Specjalizacją firmy przytoczonej w przykładzie, jest dystrybucja powierzonych towarów, a właściwie realizacja wszystkich jej etapów, od przepakowywania z opakowań jednostkowych do zbiorczych (i na odwrót), przez obsługę zwrotów, po audyty placówek sprzedaży detalicznej.

Funkcje centrów logistycznych

Specjaliści tematu wyróżniają trzy główne grupy funkcji pełnionych przez centra logistyczne. O wielu z nich wspomnieliśmy już wcześniej, podczas omawiania celów takich przedsiębiorstw, przyjrzyjmy się im jednak jeszcze raz, w kontekście naukowej klasyfikacji. Wśród głównych funkcji centrów logistycznych wymienia się przeładunek, przechowywanie, podział, kompletowanie i transport towarów powierzonych przez klienta. Do funkcji pomocniczych zalicza się m.in. ubezpieczenia ładunków i przewozów, a także spedycję i obsługę celną. Ostatnią grupę tworzą funkcje dodatkowe, świadczone fakultatywnie i często po indywidualnym ustaleniu warunków współpracy ze zleceniodawcą, wśród których można wskazać np. usługi parkingowe czy hotelarskie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.