Przedsiębiorca
6 lutego 2019

Merchandising. Co to takiego?

Merchandising to przede wszystkim wywieranie wpływu na zachowanie klienta poprzez odpowiednią prezentację oferowanych produktów. Celem tego działania jest zwiększenie sprzedaży, ale także podnoszenie wartości danej firmy i poprawienie jej wizerunku. Właściwie uprawiany merchandising wpływa na to, że klient zainteresuje się większą ilością towarów, dzięki czemu w sklepie spędzi więcej czasu.

Gdzie najlepiej prezentują się promocje?

Klient przebywający w sklepie jest cały czas poddawany procesom merchandisingu, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to branża. Nie każdy to zauważy, jednak najdroższe produkty umieszcza się na górze, natomiast najtańsze na dole. Specjalista z agencji promocyjnej Embi-Marketing tłumaczy:

Wiąże się to z potrzebą schylania. Produkty średniej półki cenowej zazwyczaj są na poziomie oczu. Tam też umieszcza się nowości i promocje, które mają szybko się sprzedać. Stosuje się zasadę stawiania ich z prawej strony, ponieważ większość ludzi jest praworęczna.

Dobrym sposobem do wyeksponowania konkretnych towarów jest także wykorzystywanie tak zwanych dobrych stref sklepu. Są to miejsca, które szczególnie przyciągają uwagę klientów. Należą do nich skrzyżowania przejść, środki alejek i kasy.

Znane marki i produkty pierwszej potrzeby

Ekspozytory najczęściej zawierają towary uznanych marek, które nie potrzebują dodatkowej zachęty sprzedawcy. Drobne produkty pierwszej potrzeby są zawsze przy kasie, ponieważ klient odruchowo po nie sięga bez dłuższego zastanowienia się. Natomiast produkty ze sobą powiązane powinny znajdować się w bliskim sąsiedztwie. Łatwiej jest klientowi kupić pastę i szczoteczkę jeśli będą znajdować się blisko siebie niż w przypadku ustawienia ich na oddzielnych końcach działu. Ta zasada nazywa się cross-merchandsing czyli promocje krzyżowe.

Ogólne zasady dotyczące półek sklepowych

Produktów na półkach sklepowych powinno być tyle, aby sprawiały wrażenie, że wszystkiego jest pod dostatkiem. Towar najwyższej marży i popularności należy ustawiać w środkowej strefie regału, a nie po bokach. Ogólna zasada mówi, że w jednej linii powinny być 3 produkty. Nie mogą one być rozrzucone, aby nie zmuszać klienta do zbyt długiego szukania wzrokiem. Powierzchnia regałów nie powinna mieć pustych punktów. Na klienta najgorzej działają chaos na półkach, duże braki w towarach oraz częsta zmiana ekspozycji, dlatego tak ważne jest właściwe zarządzanie przestrzenią sklepową. Skuteczny mechandising to także widoczne ceny, kierowanie klienta etykietami oraz czystość towarów.