Przedsiębiorca
30 marca 2017

Jak się przygotować do zarządzania hotelem?

Zarządzanie hotelem może wydawać się proste, bo wyobrażamy sobie to jako nadzorowanie pracy innych – bez wysiłku. O ile nie zdarzają się sytuacje kryzysowe, sytuacje trudne do przewidzenia, możemy wypracować pewne nawyki, których po prostu będziemy się trzymać. Hotelarstwo to jednak branża, która wymaga koncentracji i szerokiej wiedzy, ponieważ mamy do czynienia z sytuacjami związanymi z bezpieczeństwem gości, ich majątkiem, oraz z bezpieczeństwem pracowników.

Sytuacje nietypowe

Osoby długo związane z branżą hotelarską na pewno zetknęły się z sytuacjami, w których podjęcie właściwej decyzji było trudne. W hotelach zdarzają się kradzieże, podrobione pieniądze, awantury i nieporozumienia. Do tego dochodzą fałszywe (i prawdziwe) alarmy pożarowe, przerwy w dostawie prądu, przymusowe ewakuacje gości, nagłe masowe zatrucia wirusowe i bakteryjne, albo sytuacje wyjątkowe – na przykład śmierć lub samobójstwo gościa. Im większy hotel, tym trudniejsze staje się zarządzanie nim. Im więcej gości, tym większe ryzyko, że zdarzy się sytuacja nietypowa, wręcz kryzysowa. Teorii nauczymy się w szkole hotelarskiej, ale praktykę – jak sama nazwa wskazuje – musimy sobie wypracować. Dobrze jest przygotować sobie listę sytuacji nietypowych, które tylko przyjdą nam do głowy i opracować własne rozwiązania. Wszystkie powinny być zgodne z etyką naszego zawodu i regulaminem hotelu.

Dla kogo zarządzanie hotelem?

Teoretycznie każdy z nas może zapisać się do wyższej szkoły hotelarskiej, by w przyszłości znaleźć dla siebie pracę związaną z zarządzaniem. W praktyce często zdarza się, że właściciel hotelu, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z tym biznesem, w roli osoby zarządzającej obsadza kogoś ze swoich najbliższych. Czas to jednak weryfikuje i w przyszłości okazuje się, że lepiej zatrudnić osobę z odpowiednim wykształceniem. Jak w każdej innej branży, to od poszukującego pracy w największej mierze zależy, czy uda mu się znaleźć odpowiednie dla siebie stanowisko. Szukający pracy często zadają sobie pytanie: stawiać na dyplom, czy swój urok osobisty? – Hotelarstwo to specyficzna branża – dowiadujemy się w Wyższej Szkole Hotelarstwa z Poznania. Cenne jest zarówno wykształcenie, doświadczenie, jak i zdolność łatwej komunikacji. Zarządzający hotelem powinien być osobą konsekwentną, wymagającą, ale jednocześnie wyrozumiałą i komunikatywną, by zespół mógł stanowić zgraną całość.