Przedsiębiorca
26 września 2017

Jak kontrolować stan opon przed podróżą?

W samochodzie każdy element decyduje o bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Istotną rolę odgrywa również ogumienie, którego stan jest niezwykle ważny dla dobrej przyczepności na drodze, a jednocześnie wpływa na szybkość reakcji pojazdu na polecenia kierowcy. Dlatego kontrola ogumienia to obowiązek przed każdą dłuższą podróżą. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę.

Sezonowa zmiana ogumienia

Zmiana opon na letnie wiosną oraz na zimowe jesienią to podstawowy obowiązek wszystkich właścicieli aut, którzy nie zdecydowali się na ogumienie całoroczne. Nie wystarczy jednak jedynie zamienić jedne opony na drugie, bowiem dla ich stanu niezwykle istotne jest też przechowywanie. Aby zachowały swoje parametry przez kilka sezonów konieczne jest zapewnienie im odpowiednich warunków temperaturowych, umieszczenie we właściwej pozycji i z dala od środków chemicznych. Jeśli w piwnicy nie ma wystarczającej ilości miejsca, takie przechowywanie można zlecić warsztatowi serwisowemu.

Przed zmianą opon konieczne jest również dokładne sprawdzenie ich stanu technicznego. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości warto skorzystać z usług, jakie świadczy Ryszard Kuliszewski Serwis ogumienia, wulkanizacja Kuliszewski. Odpowiednie zabiegi przywrócą ogumieniu pełną sprawność i pozwolą na bezpieczną jazdę.

Na co zwrócić uwagę przy sprawdzaniu opon?

Kontrola stanu ogumienia to nie tylko sprawdzenie stanu bieżnika, ale również innych cech, które są istotne dla bezpieczeństwa.

  • Wiek opony

Zgodnie z zaleceniami niewskazane jest stosowanie opon starszych niż 10-letnie, licząc od daty ich produkcji. Informują o niej cztery ostatnie cyfry oznaczenia DOT, wskazujące na kolejny tydzień i rok produkcji.

  • Bieżnik

Minimum to 1,6 mm, ale zalecane jest zmienianie ogumienia lub wulkanizacja już przy głębokości 3 mm. W przypadku opon zimowych parametr ten jest wyższy i wynosi 4 mm. Producenci opon stosują obecnie oznaczenia np. w postaci gwiazdki śniegowej, które informują kierowcę o konieczności wymiany kół.

  • Ciała obce w bieżniku lub oponie

To przede wszystkim wbite w gumę gwoździe czy kamienie, które utkwiły w szczelinach bieżnika. W pierwszym przypadku konieczna jest naprawa ogumienia w specjalistycznym warsztacie. W drugim – wyjęcie kamienia lub innego ciała obcego za pomocą nieostrego narzędzia.

  • Uszkodzenia eksploatacyjne

Zazwyczaj są one efektem najechania na kamień czy krawężnik lub jazdy po kamienistej nawierzchni. Zaliczają się do nich wszelkie wyszczerbienia, mikroskopijne pęknięcia i inne tego typu zmiany. Takie uszkodzenia są słabymi punktami opon i mogą powodować pękanie podczas jazdy.

  • Wady fabryczne

Ich istnienie warto sprawdzić szczególnie w nowych oponach. Do widocznych zalicza się różne ciała obce lub nieprawidłowe wybrzuszenia. Większość defektów wykrywana jest podczas eksploatacji i objawia się hałasem, dziwnymi dźwiękami, większym zużyciem paliwa lub problemami z wyważeniem.

Podczas kontroli ogumienia ważne jest też systematyczne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Powinno się go dokonywać na zimnym ogumieniu lub po 30-minutowym postoju. Taka kontrola zalecana jest co 2 tygodnie.