Przedsiębiorca
25 kwietnia 2017

Transport towaru drobnicowego

Ładunki drobnicowe w logistyce i spedycji należą do tych najczęściej spotykanych. W związku z tym na rynku znajdziemy wiele firm, które zajmują się transportem drobnicowym. Czym dokładnie jest drobnica i w jaki sposób odbywa się transport drobnicowy? Jakie są zalety transportu drobnicowego i dlaczego tak wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na ten rodzaj przewozu swoich towarów?

Ładunek drobnicowy – definicja

Produkty przetworzone i wyroby gotowe, które posiadają własne opakowania jednostkowe lub zbiorcze, określa się ładunkiem drobnicowym, rozpatrywanym jako przedmiot przewozu. Mówiąc prościej, są to ładunki, które pozwalają na wyodrębnienie z jednostki ładunkowej z całości transportowanego towaru. Zwykle wymagają one szczególnej troski przy przeładunku, jak i przewozie, ponieważ mają małą niewielką objętość. Spedytor odbiera zwykle pojedyncze ładunki drobnicowe od dystrybutorów czy hurtowni i łączy je z innymi w ładunek zbiorowy. Ładunki drobnicowe, jak sama nazwa wskazuje, mają małą masę jednostkową. Mogą mieć różne opakowania i kształty, a opłata następuje za wagę ładunku – wagę faktyczną lub obliczoną.

Minimalizowanie zapasów magazynowych

Wiele firm coraz częściej i chętniej zleca transport przewoźnikom towarów drobnicowych, ponieważ minimalizują w ten sposób zapasy magazynowe. Ma to wpływ na rozwój rynku. Niektóre firmy przewozowe oferują specjalistyczne usługi kierowane do konkretnych branż, na przykład branży spożywczej – dowiadujemy się u operatora logistycznego LOGIUS. Popyt na przewóz drobnicowy rośnie zarówno na rynku krajowym, jak i europejskim. Przedsiębiorcy zmieniają swoją strategię biznesową ze względu na niepewność popytu – zamawiają mniejsze partie towarów, tak by nie zalegały one w magazynach. Przewozy drobnicowe są dobrą alternatywą dla przewozów całopojazdowych. Na rozwój tej branży ma także wpływ rozwoju e-commerce. Rozwój handlu elektronicznego ma wpływ na dynamikę rozwoju transportu drobnicowego. Możemy dziś zamawiać towar z całego świata, a producenci i dystrybutorzy nie wymagają już zakupu ogromnych partii produktów na raz.