Artykuł sponsorowany

Zakładanie firmy krok po kroku

Zakładanie firmy krok po kroku
W ostatnich latach coraz więcej Polaków podejmuje decyzję o rozpoczęciu samodzielnej działalności gospodarczej. Specjaliści od rynku pracy twierdzą, że jest to bardzo pozytywny trend – nawet jeśli nasz plan nie wypali i po jakimś czasie będziemy musieli zamknąć interes, to w ten sposób zdobędziemy mnóstwo cennego doświadczenia oraz przydatnych umiejętności, które są poza zasięgiem osób przez całe życie pracujących na etacie. Zanim jednak zaczniemy pracę na własne konto, powinniśmy założyć firmę.

Krok pierwszy – pomysł

Dobry pomysł to kamień węgielny każdej prosperującej i rozwijającej się firmy. Jednak czym jest „dobry pomysł”? Przede wszystkim jest to pomysł, według którego jesteśmy w stanie zaspokoić potrzeby rynku. Nie zawsze „oryginalny”, znaczy „lepszy” – dlatego nie ma sensu silić się na produkowanie dóbr czy świadczenie usług, których nie oferuje nikt inny. Może się bowiem okazać, że wypełniamy niszę bez żadnego potencjału i nie zdobędziemy klientów, lub będzie to grupa tak wąska, że nie będziemy w stanie utrzymać się na rynku. Warto jednak dokładnie zastanowić się, co chcemy robić w ramach naszej działalności, wyznaczyć sobie cele. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić, czy faktycznie nam się to opłaci oraz przygotować plan działania. Z drugiej strony nie należy również sztywno trzymać się planu – powinniśmy dostosowywać się do trendów rynkowych, zamiast oczekiwać, że to rynek dostosuje się do nas.

Krok drugi – zaplecze finansowe

Rzadko kiedy możliwe jest założenie własnej firmy bez wystarczających środków finansowych. Czasem przyda się chociażby wynajem małego pomieszczenia biurowego, byśmy mogli oddzielić pracę od życia domowego. Nierzadko rozpoczęcie działalności będzie kosztować więcej, niż jesteśmy w stanie sami zaoszczędzić, dlatego wielu początkujących przedsiębiorców korzysta z różnego rodzaju dofinansowań – dotacji unijnych, dotacji z urzędów pracy, funduszy venture capitali. Skorzystanie z nich wiąże się z koniecznością opracowania dokładnego biznesplanu.

Krok trzeci – formalności

Rejestracja działalności gospodarczej jest niezbędna do tego, byśmy mogli legalnie prowadzić swoją firmę. Proces ten rozpoczyna się od wypełnienia formularza CEIDG-1. Dokument ten zawiera wniosek o wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej , wniosek o przyznanie numerów NIP i REGON oraz zgłoszenie do ZUS. Wypełniony formularz składamy w urzędzie miasta lub gminy, gdzie rejestrujemy naszą firmę. W przeciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności mamy obowiązek zgłosić się do właściwego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rejestracja własnej firmy to stosunkowo proste zadanie w porównaniu do obowiązków, które czekają nas w późniejszym okresie prowadzenia działalności. Mowa tutaj przede wszystkim o formalnościach związanych z księgowością. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą lub nie czują się kompetentni, by samemu dokonywać wszystkich formalności rozliczeniowych, mogą liczyć na pomoc zewnętrznych firm wyspecjalizowanych w tej dziedzinie, takich jak Biuro Rachunkowo-Księgowe Plus.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.