Co warto wiedzieć o księgowości dla działalności jednoosobowej?
Osoby, które mają jednoosobową działalność gospodarczą, czyli samozatrudnieni lub freelancerzy, prowadzą tzw. małą księgowość, będącą uproszczoną formą księgowości. W tym artykule wyjaśniamy, na czym ona polega, czy warto zlecić tę usługę biurowi rachunkowemu, czy prowadzić ją samemu, oraz jakie obowiązki wynikają z takiego stanu rzeczy. Serdecznie zapraszamy do lektury.
Na czym polega mała księgowość?
Jednoosobowe działalności gospodarcze nie są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości – wystarczy jej uproszczona wersja i rozliczanie się z urzędami na podstawie KPiR (Księgi Przychodów i Rozchodów) lub ryczałtu. KPiR to ewidencja prosta i nie wymagająca zbyt dużo czasu. Polega na księgowaniu sprzedaży oraz firmowych wydatków na podstawie dowodów księgowych, czyli przede wszystkim faktur i rachunków. Oprócz Księgi Przychodów i Rozchodów jednoosobowe działalności gospodarcze muszą również prowadzić:- ewidencję VAT (w przypadku rejestracji do VAT),
- ewidencję przebiegu pojazdu (w przypadku użytkowania w firmie prywatnego samochodu),
- ewidencję wyposażenia (obejmującą wyposażenie o wartości powyżej 1500 zł),
- ewidencję środków trwałych,
- ewidencję wartości niematerialnych i prawnych (obejmującą zakupy o wartości powyżej 3500 zł).
Kto może pomóc w księgowości dla małych firm?
Nie są to skomplikowane czynności, a należy pamiętać, że im mniejsza skala działalności, tym mniej obowiązków i wątpliwości w kwestii rozliczeń na głowie freelancera. Istnieje jednak opcja outsourcingu, czyli przekazania obowiązków związanych z księgowością firmie zewnętrznej, w tym przypadku biurowi rachunkowemu. Jednym z biur, które świadczy profesjonalne usługi rachunkowe i księgowe oraz doradztwo księgowe dla podmiotów z zagranicy jest Biuro Rachunkowe DELTA z siedzibą w podwarszawskim Raszynie. Oferta biura skierowana jest do firm, które potrzebują profesjonalnej obsługi księgowej i kadrowo-płacowej oraz fachowego doradztwa. DELTA służy pomocą w pełnym zakresie działalności, czyli w kwestiach związanych z księgowością, księgami handlowymi, księgami przychodów i rozchodów, ryczałtem, wprowadzaniem zaległości, kadrami i płacami oraz kompleksowym prowadzeniem dokumentacji pracowniczej.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana