Artykuł sponsorowany

Czy kupno mieszkania na wynajem to cały czas może być dobra inwestycja?

Czy kupno mieszkania na wynajem to cały czas może być dobra inwestycja?

Inwestycje w nieruchomości to od dawna jest jedna z najpewniejszych sposobów pomnażania swoich oszczędności. Lokaty bankowe nie dają niestety zbyt dużego zysku, a w związku z cały czas rosnącą inflacją, tak naprawdę sprawiają, że realna wartość posiadanych pieniędzy cały czas spada. Ostatnie półtora roku mocno jednak zmieniły sytuację na rynku. Pandemia COVID-19 i związany z nią długotrwały lockdown gospodarki  spowodowały duże zmiany w zachowaniach inwestorów, którzy kupują nieruchomości oraz osób, które wcześniej mogłyby być chętne na ich wynajem. Czy zatem kupno mieszkań na wynajem w 2021 roku, czyli ponad rok po rozpoczęciu pandemii, cały czas jest jeszcze dobrą inwestycją?

Rynek najmu mieszkań a pandemia COVID-19

Wybuch pandemii COVID-19 wprowadził bardzo dużo zmian w gospodarce i w zachowaniu wielu osób. Na początku pandemii spekulowano, że powstałe zmiany będą miały wpływ nie tylko na zachowanie klientów i na podejmowane przez nich decyzje inwestycyjne, ale także np. na spadek cen nieruchomości. Ceny mieszkań jednak się istotnie nie zmieniły i nawet jeśli w niektórych inwestycjach developerskich przez chwile możliwe było kupienie mieszkania w nieco niższej cenie niż wcześniej, to już po pół roku ceny znów zaczęły powoli wzrastać. Wzrosty co prawda nie były tak duże jak wcześniej, ale był to sygnał, że rynek developerski najgorszy kryzys wytrzymał.

Nieco inaczej wyglądała i cały czas wygląda sytuacja na rynku wynajmu. Duże firmy w trakcie pandemii w większości przypadków przeszły na pracę zdalną. W związku z tym niektórzy pracownicy nie musieli już mieszkać w mieście, w którym pracują, tylko mogli np. ograniczyć ponoszone koszty wynajmu i wrócić do domów rodzinnych. Tak samo wyglądała sytuacja studentów, którzy w większości także odbywali już zajęcia i egzaminy zdalnie i nie musieli już wynajmować mieszkań lub pokojów. To sprawiło, że osoby, które kupiły wcześniej nowe mieszkanie lub mieszkania z myślą o ich wynajmie przez jakiś czas mogły liczyć straty. Obecnie jednak powoli wszystko zaczyna wracać do normy, czyli do sytuacji sprzed pandemii.

Odbicie w 2021 roku?

Wraz z rozpoczęciem 2021 roku sytuacja na rynku mieszkaniowym zaczyna się jednak zmieniać. Po początkowym wzroście ilości zakażeń, obecnie zagrożenie nie jest już tak duże, a stale rosnąca ilość wykonywanych szczepień sprawia, że powoli wszyscy zaczynamy wracać do życia, jakie prowadziliśmy przed lockdownem.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z firmy developerskiej Eko-Bud pod Warszawą: Obecnie w zachowaniach naszych klientów widoczne jest już to, że zaczęło się odmrażanie gospodarki, otwieranie sektorów, które przez długi czas nie mogły normalnie prowadzić działalności, a pracownicy na nowo zaczynają wykonywać pracę w biurze. Coraz więcej osób zaczyna więc także znów poszukiwać mieszkania do kupna lub mieszkania na wynajem. Mamy więc znów coraz więcej klientów, którzy kupowane mieszkanie traktują jak inwestycję i mają zamiar je przeznaczyć na wynajem.

Czy zatem kupienie mieszkania na wynajem może być dobrym pomysłem?

Patrząc na zachodzące na rynku zmiany i na to, że ceny mieszkań zaczynają coraz wyraźniej rosnąć, zainwestowanie  w tej chwili posiadanych oszczędności w kupno mieszkania na wynajem zdaje się być jednak dobrym pomysłem. Cały czas dotyczy to jednak przede wszystkim wynajmu długoterminowego, czyli mieszkań, które zamierza się wynajmować klientom na cały rok. Zwiększa się ilość osób, które pracują w biurach, od nowego roku akademickiej najprawdopodobniej do miast wrócą też studenci. Na wynajem długoterminowy mieszkań znów więc może być popyt.

W czasie, gdy ograniczona jest jednak turystyka, wynajem mieszkań na kilka dni lub na noce niekoniecznie musi obecnie przynosić tak samo wysokie zyski jak wcześniej. Na to trzeba będzie jednak choć trochę jeszcze poczekać. Jak długo? Na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.