Artykuł sponsorowany

Czym jest deklaracja Intrastat?

Czym jest deklaracja Intrastat?

Wymiana handlowa pomiędzy krajami będącymi członkami Unii Europejskiej odbywa się na podobnych zasadach, jak ma to miejsce na terenie jednego państwa. Oznacza to brak konieczności obciążeń celnych oraz innych dodatkowych opłat. Nie mniej jednak może się okazać, że przedsiębiorcy oferujący swoje towary na terenie UE będą zobowiązani do wypełnienia odpowiednich informacji w Intrastat. Czym dokładnie jest ten system? Podpowiadamy.

Czym dokładnie jest Intrastat?

System określany jako Intrastat pozwala na gromadzenie oraz ustalanie informacji dotyczących wewnątrzwspólnotowego obiegu towarów. Umożliwia to między innymi tworzenie danych statystycznych w zakresie obrotu towarami. Dzięki temu możliwe jest, chociażby, sprawdzanie popytu.

Kraje wspólnoty po zniesieniu kontroli na granicach zyskały możliwość swobodnego handlu z innymi państwami członkowskimi. Dla urzędów oznaczało to jednak brak szczegółowych informacji dotyczących wielkości obrotów pomiędzy poszczególnymi podmiotami czy przewożonych towarów. Wprowadzenie narzędzia, jakim jest Insrastat, pozwoliło natomiast rozpocząć zbieranie danych zarówno o towarze eksportowanym, jak i importowanym – podkreśla specjalista firmy DIERA.

Kogo dotyczy Intrastat?

Intrastat nie jest znany wszystkim przedsiębiorcom, gdyż nie każdy podmiot zajmujący się wymianą na terenie Unii Europejskiej musi być objęty jego działaniem i obowiązkiem składania stosownych informacji. Zgodnie z założeniami podlegają mu osoby fizyczne, jak również jednostki organizacyjne. Wówczas nie mają one osobowości prawnej, ale są podatnikami VAT, zajmują się wymianą dóbr na terenie krajów UE oraz osiągnęły ustalony próg. Informacje dotyczące takich granic oraz ich wysokości ogłaszane są każdego roku przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Przedsiębiorcy powinni więc zapoznać się z podstawowymi wymaganiami systemu Intrastat, a w razie konieczności złożyć odpowiednie informacje, jeżeli w danym roku przekroczą jeden z ustalonych progów. Może on dotyczyć zarówno wywozu, jak i wwozu towarów. Kluczowe jest natomiast to, że jeżeli przekroczyło się tylko jeden próg, np. ten dotyczący wywozu towarów, to wówczas konieczne jest złożenie informacji wyłącznie w tym zakresie.

Progi w zakresie deklaracji Intrastat

Wyróżnia się dwa progi – podstawowe oraz szczegółowe. W przypadku podstawowych właściciel jest zobowiązany do przedstawienia bardzo ogólnych informacji związanych z transakcjami na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one między innymi:

  • rodzaju deklaracji,
  • opisu towarów,
  • łącznej liczby pozycji,
  • kodu towaru,
  • masy netto,
  • wartości, która jest fakturowana w złotówkach.

Jeżeli jednak przekroczyło się próg szczegółowy, wówczas konieczne jest podanie takich informacji, jak:

  • łączna wartość statystyczna w złotówkach,
  • kod warunków dostawy,
  • kod rodzaju towarów.

Deklarację Intrastat można przekładać na dwa sposoby, a od samego składającego zależy wybór metody dostarczenia niezbędnych informacji. Mogą być przesłane do Izby Celnej drogą elektroniczną lub tradycyjnie w formie papierowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.