Artykuł sponsorowany

Faktura pro forma – 3 rzeczy, które musisz wiedzieć

Faktura pro forma – 3 rzeczy, które musisz wiedzieć

Faktura pro forma nie jest obowiązkowa, nie jest dokumentem prawnym i nie jest rozliczana księgowo. Mimo wszystko zdarza się, że przedsiębiorcy ją wystawiają. Czym właściwie jest, kiedy się ją wystawia i czym się charakteryzuje? Jakie znaczenie ma faktura pro forma, skoro formalnie nie księguje przychodów ani nie stanowi dowodu sprzedaży? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

Jakie zadania spełnia faktura pro forma?

Ten rodzaj faktury spełnia kilka podstawowych funkcji. Przede wszystkim taki dokument można traktować jako pewnego rodzaju ofertę umowy sprzedaży. Taka forma wydaje się atrakcyjna dla klienta i zawiera podstawowe informacje, takie jak: cena towaru albo usługi oraz inne dane, np. ilość towaru czy rodzaj usługi; szczegółowa oferta czy podgląd faktury.

Co znajduje się w fakturze pro forma?

Faktura pro forma jest prowizoryczną wersją obowiązkowej faktury. Umożliwia zatem nabywcy wgląd do faktury, którą wystawi sprzedający. Faktura pro forma nie ma określonych wymagań co do swojej formy, jednak jej kształt i wzór narzucają reguły tradycyjnej faktury. W fakturze pro forma znajdziemy zatem datę wystawienie i numer faktury, nazwę sprzedawcy i nabywcy wraz z adresami, a także dane dotyczące towaru albo usługi, czyli nazwę towaru albo usługi, ilość, rodzaj, cenę netto, stawkę i kwotę podatku oraz kwotę brutto.

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Taki rodzaj faktury nie zastępuje tradycyjnej faktury, jest niewystarczający, dlatego może jedynie posłużyć jako dokument przed dokonaniem transakcji. Po otrzymaniu przez sprzedającego należnej kwoty jest zobligowany do wystawienia faktury VAT. Dopiero ta stanowi dowód sprzedaży i może zostać zaksięgowana.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.