Artykuł sponsorowany

Jak powinno wyglądać sprawozdanie finansowe?

Jak powinno wyglądać sprawozdanie finansowe?

Każde przedsiębiorstwo, które prowadzi ewidencję rachunkową w formie pełnej księgowości, pod koniec roku obrotowego musi przygotować sprawozdanie finansowe. Ponieważ raport sporządzany jest dla osób spoza przedsiębiorstwa, jego forma i zawartość jest ustandaryzowana. Dzięki regulacjom prawnym odnośnie sposobu sporządzania sprawozdań są one wiarygodne, czytelne, a przez to użyteczne dla zewnętrznych odbiorców.

Sprawozdanie finansowe polega na przedstawieniu w sposób uporządkowany sytuacji finansowej i wyników działalności gospodarczej. Informacje te przedstawiane są w formie zestawień liczbowych i dotyczą roku obrachunkowego, a sporządzenie raportu jest niezbędne do zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Forma sprawozdania finansowego

Sposób sporządzania raportów finansowych reguluje Ustawa o rachunkowości. Podstawowym wymogiem formalnym dla sprawozdania finansowego jest wykonanie go w języku polskim i w polskiej walucie. Dodatkowo raport musi zawierać:

  • wprowadzenie do sprawozdania finansowego, obejmujące m.in.: pełną nazwę i adres firmy (w nagłówku dokumentu), dokładne określenie okresu, dla którego sporządzono raport, wskazanie formy działalności gospodarczej, określenie, czy raport dotyczy pojedynczej jednostki, czy grupy kapitałowej;
  • rachunek zysków i strat, czyli tzw. rachunek wyników;
  • bilans, czyli zestawienie aktywów i pasywów przedsiębiorstwa;
  • rachunek przepływów pieniężnych (z uwzględnieniem ich źródeł i wykorzystania);
  • dodatkowe informacje.

Chociaż informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być prezentowane w różnych układach i z zachowaniem różnego stopnia szczegółowości, każdy raport tego typu musi zawierać wszystkie z ww. elementów. Poza tym niezbędne jest zachowanie standardów jakościowych. Sprawozdania finansowe powinny charakteryzować się rzetelnością, zrozumiałością, kompletnością, porównywalnością, sprawdzalnością, terminowością i ciągłością. Jak widać, lista wymagań jest długa, a zawarte w niej postulaty – bardzo rygorystyczne.

Jak sporządzić raport finansowy?

Za sporządzenie sprawozdania finansowego odpowiada kierownik jednostki, czyli w przypadku działalności gospodarczej jest to właściciel przedsiębiorstwa. Nie oznacza to jednak, że musi sporządzać raport samodzielnie, co w wielu przypadkach byłoby zresztą niemożliwe. Przygotowanie tak ważnego i trudnego raportu warto powierzyć specjaliście. Jeżeli przedsiębiorstwo nie posiada własnego działu finansowego, dobrym pomysłem jest skorzystanie z outsourcingu księgowego – podpowiada nasz rozmówca z ASK-Finance.

Na gotowym sprawozdaniu musi znaleźć się podpis osoby, która je sporządziła oraz podpis kierownika jednostki, który zlecił opracowanie raportu. Oba podpisy muszą też być opatrzone datą. To ważny wymóg, ponieważ na przygotowanie raportu mamy określony czas, a dokładniej 3 miesiące od dnia bilansowego. Zatem przedsiębiorstwa, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, muszą sporządzić i przedłożyć sprawozdanie finansowe odpowiednim organom do końca marca.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.