Jak przebiega proces weryfikacji wtryskiwaczy CR?

Nowoczesne silniki wysokoprężne charakteryzują się tym, że mają aparaturę wtryskową, która jest bardzo zróżnicowana, a przy tym podatna na działanie szkodliwych czynników. Składa się ona między innymi z takich elementów jak wtryskiwacze. Obecnie te, które wykorzystuje się w dieslach, nazywa się wtryskiwaczami systemu Common Rail (CR). Niestety są one podatne na awarie. W jaki sposób wykryć usterkę?
Dlaczego dzisiejsze wtryskiwacze CR się psują?
W systemie CR wtrysk jest sterowany elektronicznie i przebiega pod wpływem bardzo wysokiego ciśnienia, nawet na poziomie 2000 MPa i więcej. Dodatkowo obecnie producenci dbają o to, by cały ten proces przebiegał wielofazowo (nawet w siedmiu fazach), dzięki czemu spalanie jest zoptymalizowane.
Ale ma to swoje ciemne strony. Bardzo skomplikowane pod względem budowy i działania wtryskiwacze są dużo bardziej podatne na awarie od swoich „tradycyjnych” odpowiedników.
W jaki sposób przebiega diagnostyka i regeneracja wtryskiwaczy?
Gdy już wtryskiwacze CR się zepsują, warto wdrożyć odpowiednie działania diagnostyczne, testy oraz – w razie potrzeby – wymianę.
W pierwszej kolejności dokonuje się oceny wzrokowej wtryskiwacza. Oczywiście specjaliści muszą się wspomagać również specjalistycznymi narzędziami. Jednym z nich jest dający niemal 50-krotne powiększenie mikroskop. Już po takich wstępnych oględzinach widać, w których miejscach nastąpiły usterki.
Najczęściej, gdy przyczyna nieprawidłowości zostaje już wykryta, wtryskiwacze CR poddaje się procesom regeneracji. Trzeba je wyczyścić przy użyciu myjki ultradźwiękowej lub stosowanej w renomowanych punktach maszyny do oczyszczania termochemicznego pod ciśnieniem. Następuje także wymiana zestawu naprawczego oraz niekiedy wymiana dyszy albo korpusu. Tak zregenerowane elementy składa się w całość.
Testowanie wtryskiwaczy CR
Następnie można przeprowadzić testy. Wykonuje się je na profesjonalnym urządzeniu testującym. Ich celem jest sprawdzenie, czy udało się przywrócić wtryskiwaczom wartości fabryczne. Dokonuje się więc między innymi badania parametrów elektrycznych.
Zarówno diagnostykę, testy, jak i regenerację oraz ewentualną wymianę komponentów warto zlecać specjalistom. Rekomendowaną firmą jest Turbo Injector.
Jeśli wyniki będą powtarzalne i wiarygodne, to proces diagnostyczny uznaje się za sfinalizowany. Gdy jednak tak nie będzie, cała procedura jest powtarzana od samego początku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Kancelaria Doradcy Podatkowego Iwona Chłopek Sp. z o.o.
Doradztwo podatkowe woj. mazowieckie05-480 Karczew, gen. Grota Roweckiego 10 lok. 9
-
Agencja Pracy- Vch Group Volodymyr Chaban
Praca tymczasowa - agencje woj. mazowieckie00-715 Warszawa, Czerniakowska 71 lok. 304
-
Zwrot Podatku z Zagranicy Piotr Kastral
Doradztwo podatkowe woj. dolnośląskie58-500 Jelenia Góra, al. Wojska Polskiego 18