Jak uzyskać dofinansowanie do kotła?
Wiele miast i gmin, wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska w zakresie walki ze smogiem, oferuje wsparcie w postaci dofinansowania do zakupu i wymiany kotła grzewczego. Postępowanie to ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Praktycznie każdy mieszkaniec może skorzystać z takiej możliwości. Co warto wiedzieć o funduszach? Gdzie zgłosić się, aby uzyskać dofinansowanie i jakich formalności dopełnić?
Na czym polega dofinansowanie do kotła?
Zasady dofinansowywania kotłów są różne dla konkretnych miast i gmin. Może okazać się również, że nie we wszystkich jednostkach samorządowych taki projekt jest aktualnie prowadzony. Chcąc uzyskać informację, czy w danej gminie istnieje możliwość skorzystania z dopłaty, wystarczy odwiedzić urząd miasta i zapytać urzędnika. W zależności od zasad, może okazać się, że dotacja jest udzielona w formie bezzwrotnej, bądź na w postaci pożyczki na preferencyjnych warunkach. Warto pamiętać, że wielkość dofinansowania może być również różna, w zależności od regionu. Możliwe jest uzyskanie dotacji do kotłów klasy 5 w całości bądź w części.
Jak uzyskać dofinansowanie?
Mając pewne informacje o realizowanym programie wsparcia wymiany starych kotłów grzewczych na nowe, należy przeliczyć koszty inwestycji. W zależności od warunków, konieczne może okazać się samodzielne sfinansowanie wymiany pieca. Dopiero w późniejszym czasie urząd przekazuje zwrot środków w formie refundacji. Jeśli właściciel podejmuje decyzję o przystąpieniu do programu, konieczne jest złożenie wypełnionej dokumentacji w siedzibie gminy. Po uzyskaniu pozytywnej weryfikacji dokumentów wystarczy podpisać umowę o dofinansowanie. Nie należy obawiać się kłopotów związanych z dopełnieniem formalności – specjaliści służą wsparciem również w tym zakresie. Po podpisaniu umowy można przystąpić do zakupu pieca. Warto dokładnie przeanalizować oferty dostępne na rynku, wybierając najkorzystniejszą. Jedną z firm oferujących wysokiej jakości piece jest KAWAH. Po zainstalowaniu urządzenia wystarczy rozliczyć jego zakup, by otrzymać zwrot poniesionych środków.
Warto także zwrócić uwagę, czy program wsparcia nie wymaga sporządzenia audytu energetycznego budynku i jego termomodernizacji. Konieczne jest także instalowanie urządzeń wysokiej klasy, z certyfikatem wydanym przez akredytowane laboratorium. Zdarzają się również sytuacje, że w części umów podane są wymagania odnośnie do spalanego paliwa. Decydując się na taką formę pomocy od samorządu, warto pamiętać o konieczności spełnienia wymogów, gdyż w przeciwnym razie konieczne może okazać się dokonanie zwrotu dotacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana