Artykuł sponsorowany

Jak wydać książkę? Porady i wskazówki

Jak wydać książkę? Porady i wskazówki

Niemal każdy z nas zna osobę, która marzy o wydaniu autorskiej książki. Co więcej, bardzo możliwe, że to właśnie Ty jesteś taką osobą – jeśli czytasz ten artykuł, to zapewne tak jest. Planując wydanie swojego pierwszego dzieła, trzeba wiedzieć, co zrobić, by rzeczywiście zrealizować swoje marzenie i dokonać tego najlepiej, jak tylko się da. Z treści tego artykułu dowiesz się, jak wydać własną książkę.

Dobra, czyli ciekawa i w pełni poprawna treść

Chyba każde wydawnictwo książkowe bez problemu podpisałoby się pod twierdzeniem, że pierwszym krokiem do wydania swojej książki jest znalezienie pomysłu na jej treść. Wydaje się to bardzo banalne, natomiast nie każdy o tym pamięta. Dobra treść to podstawa, by książka miała szansę na poważną sprzedaż. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, w której autor wydaje książkę wyłącznie dla własnej satysfakcji, nie nastawiając się tym samym na zysk ze sprzedaży efektów swojej pracy pisarskiej.

Dzieje się tak jednak stosunkowo rzadko. Prawie każdy autor chce, by słowa, które udało mu się ze sobą połączyć w całkiem przystępną dla czytelnika i ciekawą całość, były docenione przez kogoś innego. Dlatego właśnie, jeśli marzysz o wydaniu swojej książki, pamiętaj o tym, by jej treść była dopracowana w każdym szczególe – dzięki temu zwiększysz szansę na wywołanie zainteresowania nią wśród czytelników.

Niestety sam pomysł nie wystarczy. Przekonują o tym wielkie wydawnictwa książkowe, między innymi Wydawnictwo Arkady z Warszawy funkcjonujące w branży, czyli na rynku wydawniczym aż od 1957 roku. Pomysł jest oczywiście szalenie ważny, natomiast by książka była naprawdę dobra, musi być właściwie zrealizowana. Oznacza to między innymi, że tekst musi być nie tylko ciekawy, ale i poprawny pod wieloma względami, między innymi stylistycznym, składniowym, gramatycznym, a nawet (bądź przede wszystkim) merytorycznym – szczególnie wtedy, jeśli podczas pisania posługujesz się faktami, na przykład historycznymi.

Co składa się na typowy proces wydawniczy?

Mając już gotową książkę, musisz uruchomić proces wydawniczy, który delikatnie różni się w zależności od tego, czy pomaga Ci w jego realizacji wydawca, czy zajmujesz się tym zadaniem samodzielnie. Niemniej na proces wydawniczy zawsze składają się następujące czynności (niekonieczne wykonywane w podanej kolejności):

  • uzyskanie ISBN,
  • ewentualne uzyskanie kodu kreskowego,
  • redakcja tekstu,
  • korekta autorska,
  • skład i łamanie,
  • ponowna korekta,
  • przygotowanie okładki,
  • druk,
  • rozesłanie egzemplarzy obowiązkowych (do bibliotek),
  • rozesłanie egzemplarzy recenzenckich (np. do prasy, telewizji lub radia),
  • promocja, reklama, dystrybucja i sprzedaż.

Są to czynności, które składają się na typowo poprowadzony proces wydawniczy. Jak więc widzisz, zanim dojdzie do wydania Twojego dzieła, należy wykonać kilka istotnych kroków, powoli przybliżających Cię do osiągnięcia sukcesu. Pamiętaj, że z pomocą profesjonalnych wydawnictw proces wydawniczy staje się o wiele łatwiejszy niż wtedy, kiedy zajmujesz się nim samodzielnie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.