Jakie składki odprowadzane są od wynagrodzenia pracownika?
W Polsce, każdy pracownik, który podpisuje umowę o pracę, zobowiązany jest do odprowadzania różnych składek na rzecz ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych. Warto zatem przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu, by wiedzieć, jakie obciążenia finansowe ponosimy jako pracownicy oraz jakie korzyści płyną z tych opłat. W artykule przedstawiamy przegląd obowiązkowych i dobrowolnych składek odprowadzanych od wynagrodzenia pracownika.
Składki na ubezpieczenia społeczne
Jednym z podstawowych elementów wynagrodzenia pracownika są składki na ubezpieczenia społeczne, które obejmują ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Składki te są pobierane zarówno od pracodawcy, jak i pracownika. W przypadku pracownika, część składki na ubezpieczenie emerytalne wynosi 9,76% podstawy wymiaru składki, a na ubezpieczenie rentowe – 6,5%. Natomiast składka na ubezpieczenie wypadkowe jest pobierana wyłącznie od pracodawcy i wynosi od 0,67% do 3,33% podstawy wymiaru składki, w zależności od rodzaju działalności i ryzyka zawodowego.
Przeczytaj również: Od czego zależy wysokość zwrotu podatku z Niemiec?
Ubezpieczenie chorobowe
Kolejnym obowiązkowym ubezpieczeniem jest ubezpieczenie chorobowe, które pozwala pracownikowi na korzystanie ze świadczeń związanych z czasową niezdolnością do pracy. Składka na ubezpieczenie chorobowe wynosi 2,45% podstawy wymiaru składki i jest pobierana wyłącznie od pracownika. Warto dodać, że osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby współpracujące z nimi mają możliwość dobrowolnego przystąpienia do tego ubezpieczenia.
Przeczytaj również: Jak ewidencjonować czas pracy kierowcy do 3,5 tony?
Ubezpieczenie zdrowotne
Składka na ubezpieczenie zdrowotne to kolejna obowiązkowa opłata pobierana od pracownika. Wysokość składki zdrowotnej wynosi 9% podstawy wymiaru składki, jednakże część tej składki (7,75%) można odliczyć od podatku dochodowego. Ubezpieczenie zdrowotne umożliwia korzystanie z opieki medycznej finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Przeczytaj również: Do czego służą książki przychodów i rozchodów?
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych to obowiązkowe opłaty pobierane wyłącznie od pracodawcy. Składka na Fundusz Pracy wynosi 2,45% podstawy wymiaru składki, natomiast składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 0,10%. Fundusz Pracy finansuje różne formy wsparcia dla osób bezrobotnych, natomiast Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zabezpiecza wypłatę wynagrodzeń oraz innych świadczeń pracowniczych w sytuacji niewypłacalności pracodawcy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana