Artykuł sponsorowany

Na czym polega audyt finansowy? Podstawowe informacje

Na czym polega audyt finansowy? Podstawowe informacje

Audyt księgowy to szereg czynności, mających na celu zbadanie sprawozdania finansowego danej jednostki gospodarczej pod kątem jasności i rzetelności finansowej oraz przejrzystości uzyskanych wyników finansowych. Rewizja stwierdza, czy sprawozdanie jest przygotowane zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami prawa.

Kto podlega audytowi księgowemu?

Kwestie audytu księgowego reguluje ustawa o rachunkowości. Obowiązkowi sporządzenia audytu podlega wiele jednostek gospodarczych: banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i zakłady reasekuracji, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, spółki akcyjne (poza spółkami będącymi na dzień bilansowy w organizacji), a także jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Ponadto, audyt obejmuje jednostki które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdanie, spełniły co najmniej dwa z poniższych warunków:
  • ich średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,
  • suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego osiągnęła równowartości co najmniej 2 500 000 euro,
  • przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych stanowiły równowartości co najmniej 5 000 000 euro.
Audytowi można też poddać się dobrowolnie. Z takiej sposobności chętnie korzystają m.in. właściciele prywatnych przedsiębiorstw, a także uczelnie i organizacje pożytku publicznego. Przeprowadzony audyt czyni daną jednostkę jeszcze bardziej wiarygodną, a nierzadko pozwala poprawić efektywność w zakresie działania i porządkowania procesów kontrolnych.

Na czym polegają badania księgowe?

Badania księgowe w ramach audytu są prowadzone przez wykwalifikowanego biegłego rewidenta księgowego. To zawód zaufania publicznego, dlatego osoba go wykonująca powinna cechować się uczciwością, bezstronnością i rzetelnością. Niezbędna jest też precyzja działania.
W trakcie przeprowadzania audytu, rewident stosuje testy i procedury, które mają wykazać prawdziwość danych widniejących w sprawozdaniu finansowym. Do danych tych zalicza się przede wszystkim poziom zobowiązań, wartość sprzedaży i wysokość posiadanych środków pieniężnych – objaśnia przedstawiciel biura rachunkowego Ratium z Poznania.
Jakie testy i procedury stosuje rewident? Jest ich bardzo wiele. Do standardowych czynności należą: przegląd zawartych umów, uzgadnianie kwot dokumentów źródłowych oraz potwierdzanie sald środków pieniężnych i pożyczek bankowych. Duże znaczenie odgrywa też obserwacja inwentaryzacji zapasów, bezpośredni kontakt z prawnikami spółki i rozmowy z pracownikami. Tylko kompleksowo przeprowadzony audyt spełni swoją rolę, stanowiąc podstawę do oceny wiarygodności sprawozdania finansowego danej jednostki gospodarczej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.