Artykuł sponsorowany

Na czym polega fuzja firm? Najważniejsze informacje

Na czym polega fuzja firm? Najważniejsze informacje
Fuzja (łączenie) firm to jedna z najpowszechniejszych form koncentracji kapitału oraz majątku przedsiębiorstw. Połączenie kilku podmiotów gospodarczych daje możliwość ich utrzymania w lepszej kondycji finansowo-organizacyjnej, a także stwarza szansę na poprawienie pozycji na rynku. W jaki dokładnie sposób przebiega fuzja? Jakie jej typy możemy wyróżnić? Fuzja stanowi prawne, majątkowe oraz kapitałowe połączenie się dwóch lub więcej spółek, które podjęły decyzję o prowadzeniu działalności jako jeden podmiot prawny. Według przepisów krajowych, łączenie firm przebiega na dwa sposoby. W pierwszym przypadku, istniejące spółki tracą dotychczasową osobowość prawną i przenoszą swoje majątki do nowej powstającej spółki, w celu utworzenia jednego bytu (konsolidacja). W drugim wariancie, jedno przedsiębiorstwo zostaje przyłączone do innego (inkorporacja).

Typy fuzji przedsiębiorstw

W ujęciu szczegółowym, możemy wyróżnić trzy typy fuzji firm – poziomą, pionową oraz konglomeracyjną. Fuzja pozioma (inaczej horyzontalna) to łączenie firm z jednej branży – np. tych, które produkują te same wyroby – co prowadzi do wzrostu ich siły rynkowej, mocy produkcyjnych i znaczenia biznesowego. Fuzja pionowa (wertykalna) polega na łączeniu przedsiębiorstw, które zajmują się odmiennymi etapami produkcji tych samych wyrobów. Umożliwia lepszą kontrolę procesu produkcji – podwyższenie jakości i obniżenie kosztów. Fuzja konglomeracyjna opiera się natomiast na łączeniu przedsiębiorstw różnych branż, torując drogę do zróżnicowania produkcji i asortymentu, a także wzmocnienia pozycji rynkowej w stosunku do spółek konkurencyjnych, krajowych i zagranicznych.

Etapy fuzji firm

Restrukturyzacja powinna być przeprowadzana stopniowo, z uwzględnieniem interesów wszystkich zainteresowanych stron.
W pierwszej kolejności należy wskazać klarowne cele i plan strategiczny, do którego będzie się dążyć w toku fuzji. Następnie przychodzi pora na szczegółowe negocjacje, w ramach których ustala się warunki łączenia spółek – ich majątków, kapitałów, struktur organizacyjnych. Na tym etapie warto skorzystać ze wsparcia specjalistów, którzy oferują kompleksową pomoc prawno-podatkową. Finalnie dochodzi do integracji, czyli wdrożenia przygotowanych wcześniej planów i ich weryfikacji w działaniu – objaśnia ekspert Kancelarii Prawno-Podatkowej Ożóg Tomczykowski z Warszawy.
Łączenie przedsiębiorstw nie jest zadaniem łatwym. Przed nowo powstałą firmą stoi wiele wyzwań, takich jak odpowiednia organizacja pracy i optymalizacja zatrudnienia na szczeblu zarządu oraz poszczególnych działów. Korzyści uzyskane w wyniku fuzji są jednak niezaprzeczalne i często odgrywają kluczową rolę w odniesieniu sukcesu biznesowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.