Artykuł sponsorowany

Osoby niepełnosprawne w hotelu. Możliwości i udogodnienia

Osoby niepełnosprawne w hotelu. Możliwości i udogodnienia

Osoby z niepełnosprawnościami są coraz bardziej aktywne, podróżując w ramach obowiązków służbowych czy wyjazdów turystycznych. Większość hoteli jest przystosowana do ich potrzeb, oferując potrzebne udogodnienia i właściwą obsługę. Dla zapewnienia komfortowego i udanego pobytu osób z niepełnosprawnościami konieczne są odpowiednie rozwiązania architektoniczne i właściwie rozplanowanie i urządzone wnętrza.

Osoba niepełnosprawna jako gość hotelu

Osoby z niepełnosprawnościami powinny mieć pełne możliwości korzystania ze wszystkich miejsc ogólnodostępnych – infrastruktury transportowej, budynków muzeów, placówek kulturalnych, urzędów, sklepów oraz rzecz jasna placówek medycznych. Chociaż stan dostosowania różnych obiektów do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się lub niepełnosprawnością sensoryczną nie jest jeszcze doskonały, to wiele instytucji i firm dokłada wszelkich starań, by zapewnić wszystkie potrzebne udogodnienia. Ze względu na to, że osoby niepełnosprawne coraz częściej podróżują, wciąż rośnie też liczba hoteli i obiektów gastronomicznych, które dysponują odpowiednim wyposażeniem i są w stanie zaoferować pełen zakres usług.

W przypadku hotelu przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami najważniejsze jest umożliwienie sprawnego poruszania się po miejscach, w których znajdują się pomieszczenia związane z obsługą gości, np. recepcja lub restauracja hotelowa. Niezmiernie istotne jest przygotowanie dostosowanego do potrzeb niepełnosprawnych wejścia do budynku. Wszystkie drzwi i przejścia muszą mieć szerokość, która umożliwia swobodny przejazd wózka. Również wyposażenie pokoju powinno odpowiadać potrzebom niepełnosprawnego, zarówno pod względem ilości miejsca potrzebnego na manewrowanie wózkiem, jak i udogodnień pozwalających na korzystanie z łazienki – mówi przedstawiciel Hotelu Sleep z Wrocławia, który oferuje między innymi miejsca noclegowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Systematycznie zwiększa się zarówno ilość obiektów hotelowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, jak i świadomość ich odmiennych potrzeb u obsługi hotelowej. Taka sytuacja z jednej strony bardzo ułatwia pobyt, z drugiej pozwala hotelom na pozyskiwanie nowych klientów.

Co powinno się znaleźć w hotelu przystosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?

Zasady dotyczące przystosowania obiektów hotelowych do potrzeb osób niepełnosprawnych wynikają zarówno z przepisów ogólnych, dotyczących wszystkich obiektów budowlanych, jak i regulacji związanych z hotelarstwem.

Wyposażenie przyjazne osobom niepełnosprawnym musi zapewniać swobodny dostęp do obiektu. Pierwszym elementem, który nie może stanowić bariery, jest furtka wejściowa. Musi ona być przystosowana do otwarcia przez osobę siedzącą na wózku. Jeśli w planie zagospodarowania przestrzennego przewidziano przed budynkiem miejsce postojowe dla auta prowadzonego przez osobę niepełnosprawną powinno ono mieć właściwą szerokość, długość i oznakowanie.

Do budynku, z którego mogą korzystać osoby niepełnosprawne, musi być zapewnione odpowiednie dojście, które musi mieć szerokość 1,5 metra oraz być utwardzone. Jeśli wejście do obiektu znajduje się powyżej poziomu nawierzchni, przy przynajmniej jednym z wejść musi być zainstalowana pochylnia. Jej kąt nachylenia w zależności od wysokości, na jaką trzeba wjechać, musi wynosić od 8 do 15 stopni. Po jej obu stronach powinny być umieszczone poręcze oraz krawężniki. Szerokość pochylni musi być wystarczająca do swobodnego przejazdu wózka i wynosić 1,2 m, a miejsca, gdzie jest konieczne manewrowanie, np. przed drzwiami powinny mieć przynajmniej 1,5 na 1,5 metra.

W budynku wielopiętrowym dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych musi się znajdować winda z wjazdem na poziomie nawierzchni lub z odpowiednim podjazdem, jeśli wejście znajduje się wyżej. W niższych budynkach jest możliwy montaż odpowiedniej platformy umożliwiającej pokonanie schodów.

Recepcja w obiekcie hotelowym powinna być wyposażona w ladę z częścią obniżoną, która pozwala na swobodną obsługę osoby poruszającej się na wózku. Wewnątrz hotelu wszystkie ogólnodostępne przyciski i włączniki muszą być umieszczone na takiej wysokości, by mogła się nimi posługiwać osoba, która siedzi na wózku. Ta sama zasada obowiązuje w pokojach przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.

Łazienka przystosowana dla osób niepełnosprawnych powinna mieć zainstalowane uchwyty ułatwiające korzystanie ze wszystkich urządzeń sanitarno-higienicznych. Musi w niej być również wystarczająca ilość miejsca na manewrowanie wózkiem.

Osoby jeżdżące na wózkach zwykle oczekują dodatkowych udogodnień, które choć nie wynikają wprost z przepisów, pozwalają na swobodne korzystanie z pokoju dla niepełnosprawnych. W łazience nie powinno być progów, np. przy kabinie prysznicowej. Dla osób poruszających się na wózku ważna jest wysokość łóżka, która powinna umożliwiać łatwe zsunięcie się na materac i ponowne zajęcie miejsca na wózku. Liczy się również odpowiednia twardość materaca, ponieważ zbyt miękki bardzo utrudnia przemieszczanie się i zmianę pozycji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.