Podstawowe zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia różnych ksiąg rachunkowych, podatkowych, rejestrów i ewidencji. Bardzo ważnym dokumentem, który powinien znaleźć się w kartotece księgowej każdego właściciela firmy, jest księga przychodów i rozchodów. Jej prowadzeniem zajmują się najczęściej profesjonalne biura rachunkowe (w ramach pełnej lub uproszczonej księgowości). Na czym polega prowadzenie tego zbioru dokumentów?
Czym jest księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów (KPiR) to jedna z najpopularniejszych form prowadzenia księgowości wśród małych podatników (rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo). Analizowane i notowane są w niej wszystkie przychody i koszty prowadzenia działalności, otrzymane lub poniesione podczas jej prowadzenia. Na podstawie wszystkich danych w księdze przychodów i rozchodów (w odniesieniu do wartości kosztów i przychodów) następuje wyliczenie zobowiązania podatkowego.
Kto jest zobowiązany prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księgę przychodów i rozchodów muszą prowadzić wszelkie podmioty gospodarcze, rozliczające podatek według skali podatkowej lub podatku liniowego, a także prowadzące działalność gospodarczą indywidualnie, w formie spółki cywilnej, osobowej. Powinny ją także prowadzić te firmy, których przychody netto bez VAT z minionego roku nie wyniosły więcej niż 2 miliony euro.
Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księgi przychodów i rozchodów zakłada się na 1 stycznia każdego roku podatkowego lub dzień rozpoczęcia danej działalności gospodarczej. Można prowadzić ją w formie elektronicznej (musi zawierać instrukcję obsługi programu, w którym będzie prowadzona) lub papierowej (należy wtedy dodatkowo zbroszurować i ponumerować wszystkie strony). Zapisy w księdze przychodów i rozchodów dokonuje się zawsze w polskiej walucie i po polsku, na bieżąco. Księgowi podkreślają, że ów dokument musi być prowadzony jasno i przejrzyście, niewadliwie (bez błędów formalnych, np. niezachowania chronologii czy wymaganej formy), z zachowaniem wymaganej rzetelności.
Biuro Rachunkowe Praktyk z Lublina zajmuje się księgowością – pracownicy prowadzą księgi rachunkowe, podatkowe, przychodów i rozchodów, doradztwo podatkowe, a także pomagają w zakładaniu firmy.
Dlaczego należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów jest bardzo ważnym zbiorem dokumentów. Może być dowodem w postępowaniu podatkowym. Ponadto nieprowadzenie owej księgi podatkowej narażana danego przedsiębiorcę na konsekwencje prawne z zakresu karno-skarbowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana