Artykuł sponsorowany

Postprocessing czyli finalna obróbka wydruku 3D

Postprocessing czyli finalna obróbka wydruku 3D

Druk 3D daje nam ogromne możliwości. Drukarki 3D stosuje się w wielu, bardzo zróżnicowanych branżach – od medycyny po produkcję zabawek dla dzieci. Wiele osób, które na co dzień nie mają styczności z drukiem 3D, może mieć wrażenie, że z drukarki wychodzi gotowy produkt. To jednak nieprawda. Wydrukowane przedmioty muszą jeszcze przejść ostateczną obróbkę – czyli tak zwany postprocessing.

Ma być gładko!

Postprocessing ma na celu wygładzenie gotowych wydruków 3D. Można zastanawiać się, czemu jest to konieczne – jednak to pytanie zadają sobie tylko laicy. Każdy, kto miał bezpośrednią styczność z drukarkami 3D wie, że wydrukom daleko jest do doskonałości – chodzi tu nie o ich kształt, ale o fakturę. Powierzchnia wydruku niemal nigdy nie jest idealnie gładka. W niektórych przypadkach ten problem nie jest istotny – na przykład wtedy, kiedy drukujemy części do mechanizmów, które i tak będą ukryte we wnętrzu gotowego produktu. Jeśli jednak wydrukowany element ma pełnić funkcję estetyczną, dodatkowa obróbka jest niezbędna. Bardzo dokładnie wykończone wydruki 3D oferuje firma 3D Phoenix.

Metody postprocessingu

Zadaniem postprocessingu jest obrobienie modelu 3D tak, by po prostu wyglądał lepiej. W zależności od tego, w jakiej technologii drukowano dany element, metody obróbki będą różnić się między sobą. Sporo zależy też od ostatecznego efektu, jaki chcemy osiągnąć. Jedną z metod wydruku jest technologia FDM – polega ona na nakładaniu na model półpłynnej warstwy materiału termoplastycznego. Zaletą tej metody jest też to, że dodatkowo wpływa ona na poprawę wytrzymałości obrabianych elementów. Niestety, często gołym okiem widać kolejne warstwy wydruku 3D, przez co staje się on nieestetyczny – dlatego należy poddać go obróbce. Ważnym elementem postprocessingu jest przygotowywanie modelu do lakierowania. Najpierw wygładza się go papierem ściernym, następnie przeciera rozpuszczalnikiem, a na koniec piaskuje. Cały proces można powtarzać kilkukrotnie, za każdym razem zmieniając papier ścierny na drobniejszy. Znacznie poprawia to estetykę i pozwala wygładzić model. Jeśli na tak przygotowany element nałożymy warstwę lakieru, otrzymamy bardzo piękny efekt. Jeśli jednak chcemy, by wydruk wyglądał perfekcyjnie, powinniśmy skorzystać z technologii PolyJet. To inna metoda wydruku, pozwalająca na wykonanie go znacznie bardziej estetycznie, dlatego obróbka elementów też jest dużo łatwiejsza. Sam proces jest podobny – najpierw wygładzamy, potem lakierujemy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.