Reklamy i oświetlenie zewnętrzne LED, czyli atrakcyjne iluminacje budynków
Zewnętrzne reklamy świetlne na budynkach to jedne z najskuteczniejszych form przyciągania uwagi i coraz więcej firm komunikuje się w ten sposób z klientami. Jednak w gąszczu nachalnych i rozjarzonych instalacji czy rozświetlonych pełnym blaskiem witryn bardzo często przestają być widoczne budynki i ich architektura. Z reguły jest to błąd, bo dobrze zaprojektowane iluminacje reklamowe powinny uwzględniać swój kontekst i wykorzystywać jego zalety.
Rozświetlone blaskiem reklam i wystaw sklepowych ulice są już normalnym widokiem w centrach miast po zmroku. Nocą jest na nich tak jasno jak w dzień, a sąsiadujące z sobą sklepy często rywalizują, aby siłą świateł przyciągnąć do siebie uwagę przechodniów. Zbyt mocnych bodźców, które wręcz męczą wzrok, jest tak dużo, że specjaliści z branży PR mówią o zanieczyszczaniu światłem, które pod względem marketingowym przynosi efekt odwrotny od zamierzonego.
– Sklepy i salony coraz rzadziej decydują się na mocne światła zalewowe do rozjaśniania wystaw czy całych fasad – mówi specjalista z firmy FREI, która projektuje i wykonuje instalacje ledowe m.in. do systemów reklam, witryn sklepowych czy dla obiektów architektonicznych. – Silny blask często powoduje wręcz odwrotne skutki u przechodniów, którzy odwracają się od lamp, ponieważ te ich rażą i męczą wzrok. Lepsze efekty może przynieść mniejsze natężenie świateł, które należy jednak ułożyć w ciekawą kompozycję. W połączeniu z interesującą iluminacją budynku taka instalacja łatwiej przyciągnie uwagę przechodniów.
Reklamy świetlne na budynkach
Zastosowanie diod świetlnych LED do oświetlania reklam i fasad budynków pozwoliło nadać im atrakcyjniejsze formy od tradycyjnych iluminacji oraz uprościć ich wykonanie i obniżyć koszty eksploatacji. Lampy ledowe mogą emitować dowolne barwy i dzięki temu są w stanie tworzyć bardzo ciekawe kompozycje świetlne. W reklamach montowanych obecnie na budynkach dominują:
- świecące napisy wykonane z liter, cyfr i symboli blokowych;
- podświetlane od wewnątrz kasetony z napisami na powierzchniach zewnętrznych;
- świetlne tablice diodowe z ruchomymi obrazami.
Każda z tych form daje ogromne możliwości kompozycyjne, a stworzone obrazy świetlne mogą prezentować komunikaty reklamowe w bardzo atrakcyjnych formach. Tworząc je warto jednak skorzystać z pomocy specjalistów z doświadczeniem w tego typu realizacjach, którzy potrafią tworzyć oryginalne i przyciągające uwagę iluminacje. Konkurencja w tej dziedzinie jest ogromna i większe szanse na powodzenia mają instalacje oryginalne, pomysłowe i ciekawie zaprojektowane.
Należy przy tym pamiętać, że tego typu ingerencje w przestrzeń miejską są ograniczone pewnymi rygorami prawnymi i nie każde oświetlenie reklam będzie możliwe do zrealizowania. W przypadku budynków wpisanych do rejestru zabytków każda forma reklamy wymaga uzyskania zezwolenia od konserwatora zabytków. Historyczna architektura nie wyklucza instalowania nowoczesnych reklam świetlnych, ale muszą one współgrać z otoczeniem i w żadnym razie nie mogą one dominować. Natomiast w przypadku obiektów nie objętych ochroną konserwatora należy zgłosić fakt instalowania zewnętrznej instalacji świetlnej lokalnym organom nadzoru budowlanego. Jeśli w ciągu 30 dni od powiadomienia urząd nie wyrazi sprzeciwu, jest to równoznaczne z pozwoleniem na montaż iluminacji. Zgoda obowiązuje przez dwa lata i w tym terminie należy wykonać reklamę.
Architektura w blasku iluminacji
Doskonałym pomysłem jest dopasowanie oświetlanych reklam do iluminacji na budynku w jedną zaplanowaną kompozycję. Architektura coraz częściej korzysta z instalacji zewnętrznych, aby atrakcyjnie przedstawić swoje walory także po zapadnięciu zmroku. Nie musi to być równomierne rozjaśnienie całej fasady, nawet jeśli jest ona bardzo ciekawa architektonicznie.
Współczesne iluminacje fasad budynków skupiają się częściej na eksponowaniu pojedynczych detali lub podkreślaniu rytmu zabudowy. Pomysłów na udaną grę świateł może być bez liku. Lamp czy projektorów LED umieszczonych na ścianie lub w niewielkim oddaleniu może być bardzo dużo, ale najczęściej emitują one promienie o niskim natężeniu. Te skromne iluminacje mogą spowodować jednak, że w nocy budynek pokaże zupełnie inne zalety niż w blasku słońca. Bywa nawet, że obiekty o przeciętnej architekturze w światłach nocnych prezentuje się w sposób wyjątkowy i bardzo atrakcyjny. Osiągnięcie takiego efektu wymaga jednak dużego kunsztu od projektantów i architekci coraz częściej współpracują w tej dziedzinie z inżynierami świateł. Rezultat ich wspólnej pracy może być jednak oszałamiający.
Tym bardziej warto pokusić się, aby oświetlenie architektoniczne i umieszczone na budynku reklamy komercyjne tworzyły przemyślaną całość. Wykorzystanie w ten sposób światła może przynieść wzmocniony efekt – zarówno dla urody budynku, jak i skuteczności marketingu.
Reklamy i budynki w światłach LED
Jako źródła światła w reklamach i przy oświetlaniu budynków najczęściej obecnie wykorzystywane są systemy ledowe. Nowoczesna technologia diod świetlnych okazała się idealna dla obu branż i wyparła rozwiązania tradycyjne. Podstawowe zalety świateł LED w porównaniu z żarówkami żarowymi czy świetlówkami to:
- zdecydowanie niższe koszty eksploatacji;
- dużo mniejsza awaryjność;
- dłuższy czas działania lamp;
- dłuższy okres gwarancji udzielanych przez producentów;
- większa odporność na niekorzystne warunki zewnętrzne m.in. niską temperaturę i wysoką wilgotność;
- szeroki wybór emitowanych kolorów światła, temperatury barwowej promieni czy jakości oddawania barw;
- pełne rozświetlenie iluminacji zaraz po włączeniu bez migotania i rozgrzewania się lamp;
- szeroki wybór akcesoriów i ich łatwa dostępność.
Koszt zakupu lamp i projektorów LED jest nieco wyższy od tradycyjnych żarówek. Większe wydatki zwracają się jednak w niektórych instalacjach już po roku, więc mimo wszystko korzyści ekonomiczne przemawiają za wyborem tych nowoczesnych rozwiązań.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana