Artykuł sponsorowany

W jakich wypadkach należy poddać badaniu sprawozdanie finansowe firmy

W jakich wypadkach należy poddać badaniu sprawozdanie finansowe firmy
W pewnych okolicznościach sprawozdanie finansowe firmy musi być poddane badaniu, które przeprowadza biegły rewident. Jakich firm dotyczy ten obowiązek i w jakich sytuacjach? Jakie znaczenie ma tu Krajowy Rejestr Sądowy? Oto wszystko, co warto wiedzieć o badaniu sprawozdania finansowego firmy. Przeczytaj i dowiedz się, czy Twojej firmy też to dotyczy.

Przedsiębiorstwa podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego i ich obowiązki

Krajowy Rejestr Sądowy gromadzi i udostępnia informacje o niektórych formach przedsiębiorstw. Część przedsiębiorców jest zobligowana do wpisu do tego rejestru na mocy ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186). Jakie rodzaje firm muszą wpisać się do KRS? O to zapytaliśmy w Biurze Rachunkowym Wawrzynek:
Lista podmiotów, które muszą znaleźć się w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest długa i obejmuje nie tylko firmy w potocznym rozumieniu. Zostańmy jednak przy działalności gospodarczej. Wpis do KRS powinny uzyskać m.in.:
  • spółki: partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne i europejskie,
  • spółdzielnie (w tym europejskie)
  • przedsiębiorstwa zagraniczne,
  • towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych i reasekuracji wzajemnej.
Ta lista nie wyczerpuje katalogu. Warto wiedzieć, że wpisowi do KRS nie podlega działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną, czyli większość firm w Polsce.
Figurowanie w Krajowym Rejestrze Sądowym wiąże się z pewnymi obowiązkami. Jednym z nich jest poddanie badaniu sprawozdania finansowego firmy. Poniżej dowiesz się, w jakich okolicznościach jest to konieczne.

Kiedy sprawozdanie finansowe firmy podlega badaniu?

Jeżeli nasza firma z uwagi na swoją formę jest zobligowana do wpisu do KRS, w pewnych okolicznościach jej sprawozdanie finansowe musi zostać poddane badaniu, które przeprowadza biegły rewident. Konsekwencją tego jest także upublicznienie sprawozdania w „Monitorze Polskim B”. Aktem prawnym, który określa warunki, w których sprawozdanie należy przekazać do badania, jest uor, czyli ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.). W jej myśl badanie sprawozdania należy przeprowadzić, gdy w roku poprzedzającym rok rozliczenia zostaną spełnione dwa z trzech warunków:
  • suma bilansowa przekracza 2 500 000 euro (przyjąwszy kurs euro z 31 grudnia roku poprzedzającego rok rozliczenia),
  • przychody, których źródłem jest sprzedaż produktów i towarów albo operacje finansowe, przekraczają 5 000 000 zł,
  • w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne zatrudnienie przekracza 50 osób.
W praktyce: jeżeli w rozliczeniu za rok 2016 zostały spełnione przynajmniej dwa te warunku, rozliczenie za rok 2017 będzie badane przez biegłego rewidenta.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.