Wyważanie kół w samochodach ciężarowych. Co warto wiedzieć?
Wyważanie kół w TIR-ach, czyli obowiązek nie tak oczywisty
Wyważanie kół w przypadku aut ciężarowych nie jest tak oczywiste, jak przy osobówkach. Z uwagi na dużą masę pojazdów i rozwijane przez nie niższe prędkości, kierowcy TIR-ów często nie odczuwają dyskomfortu związanego z jazdą z niewyważonymi kołami. Prowadzi to do bagatelizowania problemu, przejawiającego się wyważaniem jedynie przedniej pary kół. Takie postępowanie, determinowane fałszywie pojętą oszczędnością, nie jest zbyt rozsądne. Niewyważone koła na osiach napędowych, naczepach i przyczepach mogą bowiem przynieść tak samo złe skutki, jak w przypadku niewykonania tej czynności przy pojazdach osobowych.Specyfika wyważania kół w samochodach ciężarowych
Wyważenie kół w samochodach ciężarowych przebiega bardzo podobnie do wyważania kół w zwykłych autach. Różnica polega głównie na wykorzystaniu innego rodzaju wyważarek, przystosowanych do obsługi znacznie większych mas (nawet do 200 kg). Wyważarki te są doposażone w specjalny podnośnik pneumatyczny, pozwalający na osadzenie koła na wale wyważarki. Warto również pamiętać, że w przypadku kół pojazdów ciężarowych stosuje się nieco inne sposoby mocowania oraz określania niewyważenia koła, wynikające z odmiennej konstrukcji obręczy koła. Ze względu na masy i wymiary kół, potrzeba też innego sprzętu pomocniczego. W praktyce oznacza to, że warsztat świadczący usługę wyważania kół w samochodach ciężarowych powinien dysponować sprzętem dedykowanym ściśle dla tego typu usługi. Dobrym przykładem służy chociażby serwis ogumienia Kuliszewski w Prudniku.Alternatywne metody wyważania kół samochodów ciężarowych
Proces wyważania kompletu kół w profesjonalnym serwisie musi oczywiście potrwać. Dla wielu osób to kolejny czynnik, zniechęcający do skorzystania z usługi. Co w takiej sytuacji? Istnieją alternatywy. Coraz głośniej mówi się o specjalnych granulatach, aplikowanych do opon. Preparaty te w teorii mają zapobiegać nierównowadze, poprzez przechylenie w przeciwnym (niewyważonym) kierunku, zapewniając równomierne rozłożenie na koło, oponę i hamulce. W praktyce nie ma podstaw by sądzić, że środki te zdają egzamin. Wręcz przeciwnie. Istnieją teorie mówiące o tym, że dodatkowy ciężar związany ze stosowaniem proszków może przyczynić się do gorszego wyważenia kół. Wciąż najbezpieczniejsze wydaje się więc skorzystanie z warsztatu. Tylko eksperci z należytym sprzętem i doświadczeniem sprawią, że koła zostaną właściwie wyważone, gwarantując komfortową i bezpieczną jazdę.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana