Artykuł sponsorowany

Zasady dotyczące wprowadzania wyrobów budowlanych do sprzedaży

Zasady dotyczące wprowadzania wyrobów budowlanych do sprzedaży
Budowanie domów, dróg, mostów wymaga respektowania norm określonych przez prawo budowlane. Aby zostały one spełnione, konieczne jest stosowanie odpowiednich materiałów o określonych parametrach. Ujednolicenie standardów wymuszają zasady ich wprowadzania do obrotu handlowego.

Produkcja materiałów budowlanych w Unii Europejskiej

Produkcja i sprzedaż materiałów budowlanych poddawana była kontroli od dawna. W polskich warunkach obowiązywały polskie normy, których spełnianie nadzorowały odpowiednie instytucje państwowe. Po latach zmian i wprowadzania w życie kolejnych ustaw ministerialnych prawdziwym przełomem było wejście Polski do Unii Europejskiej. Produkcja i sprzedaż na rynek europejski zobowiązała nas do zastosowania nowych, ogólnych zasad, ujednolicających zarówno produkcję, jak i sprzedaż materiałów budowlanych. Podstawą tych zmian była Dyrektyw Rady Europejskiej 89/106/EEC wprowadzająca obowiązkowy system Zakładowej Kontroli Produkcji, mający na celu utrzymanie zgodnych ze specyfikacjami technicznymi cech produktu. Dyrektywa została zaimplementowana przez polskie prawo i stała się obowiązująca dla polskich producentów. Zgodnie z założeniem produkt może zostać wprowadzony do handlu dopiero po otrzymaniu znaku budowlanego. Ten z kolei jest przyznawany po dokonaniu przez producenta oceny zgodności i po wydaniu krajowej deklaracji zgodności z Polską Normą danego produktu, albo po aprobacie technicznej.

Krajowy system dopuszczeń

Materiały budowlane produkowane przez polskie zakłady dopuszczane są do obrotu handlowego na zasadach określonych w ustawie o wyrobach budowlanych. Zgodnie z jej treścią, w polskim prawie obowiązuje sześć systemów dopuszczeń, oznaczonych cyframi: 1+, 1, 2+, 2, 3, 4. Każdy z tych systemów składa się z kilku elementów obejmujących obowiązki producenta oraz akredytowanej jednostki takiej, jak Instytut Materiałów Budowlanych i Technologii Betonu. Elementem, który występuje we wszystkich sześciu systemach i jest obligatoryjnie narzucony producentom materiałów budowlanych, jest Zakładowa Kontrola Produkcji. W pozostałych systemach producenta obowiązuje np. wykonanie uzupełniających badań laboratoryjnych próbek pobranych w zakładzie lub przeprowadzenie wstępnych badań typu. Z kolei do zadań jednostki akredytowanej zalicza się:
  • przeprowadzenie inspekcji oraz związaną z nimi certyfikację ZKP,
  • przeprowadzanie wstępnej inspekcji zakładu produkcyjnego i ZKP,
  • sprawowanie ciągłego nadzoru, oceny i akceptacji ZKP,
  • przeprowadzanie badań próbek pobranych na terenie zakładu, jak i na rynku lub placu budowy. Wybór systemu dopuszczeń uzależniony jest od charakteru zakładu i jego możliwości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.