Zasady ergonomii w biurach – Jak dobrać właściwe meble?
Ergonomia pracy to zbiór zasad urządzania przestrzeni biurowej, które mają mieć pozytywny wpływ na zapewnienie pracującym w przestrzeni osobom optymalnych warunków do wykonywania powierzonych im obowiązków. Zadbanie o właściwą ergonomię pracy w prowadzonym biurze będzie miało wpływ m.in. na wygodę pracy i eliminację możliwych skutków ubocznych wykonywania pracy siedzącej. Przestrzeganie zasad ergonomii ma też na celu zwiększenie koncentracji i kreatywności pracowników oraz poprawia ich efektywność. W artykule dokładniej opisujemy, jak można wpłynąć na poprawę ergonomii pracy wybierając odpowiednie meble biurowe.
Podstawą ergonomii jest właściwe dostosowanie stanowiska pracy
Najważniejszym zadaniem stojącym przed osobami, które mają za zadanie urządzenie biura i wybranie do niego odpowiednich elementów umeblowania jest stworzenie odpowiednich stanowisk pracy. Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o tym, czy pracownik będzie miał odpowiednie warunki do wykonywania swoich obowiązków jest wybranie dla niego odpowiednich mebli. Ważne jest także zapewnienie mu odpowiedniej ilość przestrzeni. W przypadku budynków biurowych i np. pomieszczeń typu open space, według specjalistów, każdy wykonujący w takim pomieszczeniu swoje obowiązki pracownik powinien mieć zapewnione dla siebie przynajmniej 13 m2 przestrzeni. Istotna jest też wysokość pomieszczenia. Odległość od podłogi do sufitu nie powinna być mniejsza niż 220 cm.
Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów od znanego na terenie całego kraju producenta mebli Meblant we Wrocławiu: Dbając o ergonomię pracy w biurze istotne jest przede wszystkim właściwe zaplanowanie pojedynczych miejsc pracy. Każde miejsce pracy powinno być idealnie dostosowane zarówno do charakteru wykonywanej pracy, jak i do indywidualnych predyspozycji pracownika. W tym celu niezbędne jest zapewnienie pracownikom przede wszystkim odpowiednio dostosowanych do ich potrzeb mebli biurowych.
Jak dobrać odpowiednie meble biurowe dla pracowników?
Najważniejszymi meblami dla pracowników, którzy wykonują pracę siedzącą przy komputerze jest na pewno odpowiednio duże biurko oraz wygodne krzesło. Wybierając biurka trzeba wybrać takie, które będą miały odpowiednio duże powierzchnie oraz wysokość blatu. Najlepiej jeżeli wybierze się stelaże metalowe do biurek, które dają możliwość ustawienia blatu na takim poziomie, na jakim będzie pracownikowi wygodnie pracować. Nie każdy rodzaj wykonywanej pracy i nie każdy pracownik potrzebują bowiem takiego samego biurka. Inna wysokość blatu będzie odpowiednia dla pracowników, którzy są niskiego wzrostu, a inna dla pracowników bardzo wysokich. Tak samo inna wysokość blatu będzie wygodna dla osób, które niemal przez cały dzień siedzą przy komputerze, a inna np. dla projektantów, którzy czasem pracują na stojąco.
Możliwość dowolnego dostosowywania wysokości jest też ważna w przypadku krzeseł biurowych. W tym przypadku każdy pracownik powinien mieć jednak także możliwość dowolnego ustawienia np. kąta oparcia i wysokości podłokietników. Te elementy także będą miały duże znaczenie dla jego wygody podczas pracy.
Oczywiście biurko i krzesła to nie są jedyne elementy umeblowania, które właściwie dobrane będą miały pozytywny wpływ na wygodę pracy w biurze. Istotne będą także inne zastosowane meble biurowe oraz miejsce ich ustawienia. Każdy pracownik na pewno powinien mieć możliwość łatwego korzystania ze wszystkich używanych w trakcie pracy mebli, czyli oprócz burka i krzesła także ustawionych obok niego kontenerku, regałów i szafek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana