Zmiany w podatkach związane z tarczą antykryzysową

Kryzys związany z pandemią COVID-19 jest szczególnie odczuwalny dla gospodarki, w tym małych i średnich przedsiębiorstw. Wydłużenie możliwości opłat i ułatwienie dostępu za pomocą elektroniki do załatwienia tego rodzaju spraw w czasie kryzysu związanego z koronawirusem, jest bardzo pomocne dla osób, które prowadzą firmy i nie tylko. Zobacz, jakie zmiany w podatkach zostały wprowadzone wraz z tarczą antykryzysową.
Co to jest tarcza antykryzysowa?
Jednym z negatywnych skutków pandemii odczuwalnych w społeczeństwie jest zaburzenie funkcjonowania gospodarki. Obostrzenia w funkcjonowaniu życia codziennego, które były spowodowane dużą liczbą zachorowań, sprawiły, że ucierpiało wiele różnych sektorów. Ograniczenia dotykają szczególnie gastronomii, miejsc związanych z kulturą i rozrywką, czy małych i średnich przedsiębiorców. Aby wesprzeć te filary, rząd utworzył tarczę antykryzysową. Jest to pakiet rozwiązań, które chronią biznesy, a przede wszystkim ludzi od kryzysu. Program skupia się na:
- Ochronie zdrowia,
- inwestycjach publicznych,
- wzmocnieniu finansowym,
- ochronie zdrowia,
- finansowaniu przedsiębiorców.
Odliczanie darowizn
Według prawa darowizny muszą znaleźć się w rozliczeniu podatkowym. W sytuacji pandemii zdecydowano, że przedsiębiorcy mogą odliczyć darowizny od przychodu. Taki zapis można znaleźć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 52n ust. 1, w dopisanym punkcie 4. Zmiana ta dotyczy placówek takich jak: domy samotnych matek, domów opieki społecznej, noclegowni i schronisk dla osób bezdomnych.
„Odliczenie darowizn od przychodów nie dotyczy jedynie wsparcia finansowego. Pod przepis podlegają również przenośne darowizny rzeczowe np. sprzęty komputerowe czy telefony komórkowe. Z możliwości odliczenia mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy opłacają podatek dochodowy na ogólnych zasadach lub ryczałtem ewidencjonalnym. Wprowadzony przepis to duże wsparcie dla takich placówek”. – tłumaczy ekspert z biura rachunkowego „Status”.
PIT a tarcza antykryzysowa
Pomocnym sposobem dla przedsiębiorców na wyjście z kryzysu jest rozliczenie strat poniesionych w wyniku COVID-19. Poniesiona strata dotyczy działalności pozarolniczej, która za rok 2020 wynosi kwotę minimum 50% mniejszą niż uzyskana w 2019 r. Podatnicy mogą jednorazowo odliczyć dochód lub przychód uzyskany w roku przed pandemią, jednak warto zaznaczyć, że nie może przekraczać 5 mln złotych. Na samo rozliczenie PIT-u podatnicy mieli więcej czasu.
Dla mniejszych przedsiębiorstw ułatwieniem jest możliwość rezygnacji z płacenia zaliczek za miesiące, w których ponieśli straty związane z pandemią. Zmianą na korzyść podatnika jest też możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych na działalność B+R, czyli opracowania produktów potrzebnych do przeciwdziałania wirusowi. W razie wątpliwości związanych ze zmianami w prawie podatkowym warto zasięgnąć porady u doradcy podatkowego.
Podatek VAT w pandemii
W przypadku podatku VAT, czyli podatku od wartości dodatniej również pojawiły się zmiany. Po pierwsze, przesunięty został obowiązek składania pliku JPK_VAT, co dotyczy dużych przedsiębiorstw. Czas ten został wydłużony aż o kilka miesięcy. Podobnie zmienił się termin wejścia w życie stawek VAT. Po drugie, wiążące informacje stawkowe wydane w lipcu 2020 r. obowiązują organy podatkowe w odniesieniu do transakcji dokonanych po 30 czerwca 2020 r. Ostatnią zmianą jest przedłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek bankowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Kredyty Hipoteczne Lidia Hałat
Inwestycje - finanse osobiste woj. śląskie34-324 Ostre, Świetlika 10
-
Aspera. Rutkowska K.
Inwestycje - finanse osobiste woj. mazowieckie02-954 Warszawa, Królowej Marysieńki 31