Praca zdalna Freelancer
16 sierpnia 2020

Najlepsze aplikacje do organizacji pracy zdalnej

Praca zdalna nabiera na popularności. Coraz więcej pracodawców dostrzega, że wielu pracowników jest w stanie wykonywać powierzone obowiązki spoza biura bez szkody dla efektywności. Zarządzanie zespołem zdalnym wymaga jednak zupełnie innej organizacji pracy. Na szczęście istnieje wiele narzędzi usprawniających pracę na odległość. O najciekawszych z nich przeczytasz w poniższym wpisie.

Komunikacja – Microsoft Teams

Microsoft Teams to usługa internetowa oparta na chmurze, które jest następcą Skype dla firm Online. Obejmuje zestaw narzędzi i usług ułatwiających pracę zespołową. Dostępna jest w wersji darmowej i płatnej w ramach pakietu Office 365.

Czym się między sobą różnią? Płatna edycja Microsoft Teams zapewnia możliwość nagrywania spotkań, integrację z OneDrive i SharePoint czy hosting poczty e-mail w programie Exchange. Zamiast 2 GB na użytkownika i 10-gigabajtowego magazynu z udostępnionymi plikami oferuje aż 1 TB na osobę ­– tłumaczy pracownik sklepu Klucz System, który zajmuje się sprzedażą kluczy aktywacyjnych do oprogramowania. Ponadto zawiera opcje administrowania, takie jak raportowanie użycia poszczególnych usług czy konfigurowalne ustawienia i zasady użytkowników, oraz gwarantuje całodobową pomoc techniczną przez telefon i za pośrednictwem Internetu.

Alternatywy: Slack, Hangouts Chat, Discord, Chanty, Ryver.

Planowanie zadań – Trello

Trello to aplikacja do organizacji pracy zespołowej. Za jej pośrednictwem możliwe jest tworzenie tak zwanych tablic z zadaniami do wykonania. Każde zadanie może zostać nie tylko opisane, ale także opatrzone zdjęciem, materiałem wideo czy odnośnikiem. Można ustawić planowaną datę jego zakończenia oraz oznaczyć konkretną etykietą. Użytkownicy mają także możliwość dodawania komentarzy. Program jest bardzo intuicyjny w obsłudze. Trello jest aplikacją całkowicie darmową. Można z niej korzystać w przeglądarce oraz na urządzeniach z systemami operacyjnymi Android i iOS.

Alternatywy: Asana, AirTable, Taiga, ProofHub, ClickUp.

Dostęp zdalny – TeamViewer

TeamViewer to oprogramowanie do zdalnego kontrolowania systemu operacyjnego przez Internet. Za jego pomocą można połączyć się ze swoim komputerem roboczym z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego. Pozwala to na pracę właściwie z każdego miejsca na świecie przy zachowaniu dostępu do wszystkich potrzebnych plików i aplikacji. TeamViewer dostępny jest w wersji darmowej, przeznaczonej dla użytkowników prywatnych, oraz płatnej, do zastosowań komercyjnych. Pierwsza pozwala tylko na sesje ograniczone czasowo, podczas gdy druga znosi wszelkie obostrzenia co do czasu trwania sesji.

Alternatywy: Mikogo, AnyDesk, Splashtop Remote Access, Ammyy Admin, Chrome Remote Desktop.

Tworzenie i edycja dokumentów – Office w sieci Web

Office w sieci Web (dawniej Office Online) to zestaw internetowych wersji najpopularniejszych aplikacji pakietu Office: Word, Excel, PowerPoint i innych. To świetne rozwiązanie dla wszystkich osób zaznajomionych z interfejsem owych aplikacji, pozwalające natychmiast zabrać się do pracy – bez konieczności uczenia się nowych programów. Z racji tego, że Office w sieci Web jest usługą darmową, nie oferuje aż tylu opcji co jej płatne odpowiedniki, takie jak Office 365 czy Office 2019. Będzie jednak całkowicie wystarczająca do tworzenia prostych plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych czy prezentacji.

Alternatywy: Dokumenty Google, OnlyOffice, Zoho Docs, Quip, CryptPad.

Wspólna baza plików – Dysk Google

Dysk Google to zewnętrzna baza plików w chmurze dostępna zarówno z poziomu komputera, jak i urządzenia mobilnego. Ma do niej dostęp każda osoba posiadająca skrzynkę pocztową od Google. Darmowa wersja oferuje 15 GB miejsca na pliki. Warto jednak zaznaczyć, że to przestrzeń dzielona z usługą Gmail. W każdej chwili można usunąć niepotrzebne pliki, robiąc miejsce na następne. Dysk Google jest zintegrowany z innymi usługami Google, takimi jak Dokumenty, Arkusze czy Prezentacje. Pozwala to przeglądać pliki z poziomu przeglądarki bez konieczności ich pobierania.

Alternatywy: OneDrive, Dropbox, Sync, pCloud, Canto DAM.