Kampania Reklamowa
22 lipca 2022

Jak obniżyć koszta kampanii Google Ads?

W przypadku większości przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z kampaniami Google Ads pojawia się jeden istotny problem. W jaki sposób przygotować kampanię by w zazwyczaj ograniczonym budżecie przyniosła maksymalną efektywność. W praktyce wiele szczególnie sklepów internetowych wydaje środki nieefektywnie, mało skutecznie. Również biznes lokalny bardzo często nie analizuje słów kluczowych jakie wyszukują odbiorcy trafiając na stronę firmową. Czasem na listę elementów, dzięki którym zmniejszymy ponoszone koszta a tym samym zwiększymy efektywność naszych reklam.

Jednym z kluczowych elementów zwiększających skuteczność kampanii Google Ads, a już na pewno łatwości optymalizacji i analizy danych, jest wdrożenie właściwej struktury konta. Wielokrotnie w czasie audytu trafić można na kampanie zawierające jedną grupę reklam, w której znajduje się kilkadziesiąt, czasem kilkaset słów kluczowych. Wprowadza to niepotrzebny bałagan na koncie, utrudnia zorientowanie się w efektywnych frazach, zarządzanie nimi w efektywny sposób.

Aby podnieść efektywność swoich działań warto podzielić konto na kampanie skupione osobno na każdej z oferowanych usług bądź kategorii produktów, co dodatkowo pozwala na osobne zarządzanie ROAS i poszczególnymi elementami asortymentu.

Kiedy już zadbamy o strukturę pamiętać powinniśmy o kilku kwestiach, które mają wpływ na zasięg i efektywność kampanii.

1. Lokalizacja

Element mający znaczenie głównie w przypadku biznesu lokalnego. Co do zasady szansa na to, że trafi do nas klient mieszkający kilka ulic dalej jest większa niż to, że skieruje się do nas osoba mieszkająca w sąsiednim województwie. Niestety większość kampanii znacznie zawyża, często niepotrzebnie zasięg swoich działań. Każda agencja SEM czy specjalista doradzą by rozpoczynać działania od obszaru położonego najbliżej naszej siedziby i ewentualnie zwiększać lokalizację w sytuacji gdy nie jest wykorzystywany nasz budżet dzienny.

Oczywiście, w historii firmy na pewno trafił się klient, który przyjechał do nas z drugiego końca Polski, argumentem jest jednak statystyka i to jak wielu odbiorców widząc naszą reklamę w bardzo odległej lokalizacji odpuściło sobie jakikolwiek kontakt.

2. Dopasowania słów kluczowych

O ile nie dysponujemy budżetem w wysokości co najmniej kilku tysięcy złotych miesięcznie kontrola tego dla jakich zapytań odbiorca wchodzi na naszą stronę generując koszt takiego przekierowania jest jednym z głównych elementów naszej optymalizacji. Do dyspozycji otrzymujemy w praktyce trzy typy dopasowania słów kluczowych, od najszerszego do najbardziej precyzyjnego.

Dopasowanie „przybliżone” pozwala na wyświetlanie reklam dla zapytań w szerokim kontekście zbliżonych do naszych słów kluczowych co oznacza, że zanim dojdziemy do wysokiej precyzji kampanii czeka nas co najmniej kilka tygodni pracy z wykluczeniami fraz z naszym biznesem niepowiązanymi.

Oferując proste usługi, szczególnie jeśli z góry określić możemy je poprzez konkretne zapytania, używać powinniśmy dopasowania „ścisłego” bądź „do wyrażenia”. Pierwsze oznacza, że odbiorca musi wpisać w wynikach wyszukiwania konkretną przygotowaną przez nas frazę, drugie oznacza, że wokół naszego słowa kluczowego mogą znaleźć się inne wyrazy bądź fraza musi być na wysokim poziomie powiązania.

3. Harmonogram wyświetlania reklam

W sytuacji której prowadzimy biznes lokalny istotne jest określenie tego czy odbiorca poszukując naszej usługi w weekend poczeka na odpowiedź w poniedziałek. Jednocześnie czy uzasadnione jest wyświetlanie reklam w dni i godziny w których nasza firma jest już nieczynna i nie ma możliwości odebrania połączenia od potencjalnego klienta.

Ustawienie harmonogramu w dni robocze, w godzinach pracy naszego punktu pozwoli nam na skumulowanie wydatków w czasie gdy istnieje największa szansa na kontakt od potencjalnego klienta ale również na naszą reakcję. Odbiorca bowiem często wysyła zapytania do różnych firm a to oznacza, że im szybciej uzyska od nas odpowiedź, tym większa szansa na to że zdecyduje się właśnie na naszą ofertę.

4. Optymalizacja strony docelowej

Efektywne kampanie Google Ads to jeden element sukcesu, na który składa się również to w jaki sposób przywitamy naszego klienta oraz czy uda nam się przekonać go do naszej propozycji. Nie ma bowiem nic mniej efektywnego niż generowanie dużego ruchu na stronie która działa wolno, nie zawiera szeregu istotnych dla klienta informacji czy wręcz utrudnia nawiązanie kontaktu.

Szalenie istotne w tej kwestii jest używanie właściwie dobranego języka korzyści, czytelne przedstawienie oferty, podsunięcie odbiorcy linku do formularza kontaktowego bądź numeru telefonu tak by spędził jak najmniej czasu na samodzielnym poszukiwaniu.

Pamiętaj o tym, że dla klienta najważniejsze jest uzyskanie wszystkich istotnych informacji jeszcze przed rozpoczęciem przewijania strony. Wszystko co zostanie umieszczone dalej powinno jedynie uzupełniać informacje w sytuacji gdy odbiorca nie jest wystarczająco przekonany.

Kampanie Google Ads, przede wszystkim w przypadku biznesu lokalnego, usługowego nie wymagają dużych środków, jeśli jednak nasz budżet jest ograniczony powinniśmy zadbać o maksymalną precyzję w dotarciu do naszego potencjalnego klienta.