Artykuł sponsorowany

Co powinien zawierać rejestr VAT i kto powinien go prowadzić?

Co powinien zawierać rejestr VAT i kto powinien go prowadzić?

Każdy przedsiębiorca co do zasady jest zobowiązany do zarejestrowania się do VAT, choć w  niektórych sytuacjach przysługuje mu zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe. A co powinien zawierać rejestr VAT? Ewidencję sprzedaży oraz zakupów – aby można było wyliczyć kwotę należnego podatku oraz odliczeń. Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym wyjaśniamy najważniejsze zagadnienia dotyczące rejestru VAT.

Kto musi prowadzić rejestr VAT i kiedy można skorzystać ze zwolnienia?

Jak wspomnieliśmy na samym początku, teoretycznie każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia rejestru VAT. Nie musi się on jednak rejestrować w dwóch przypadkach: kiedy sprzedaż nie przekracza limitu 200 tys. złotych rocznie (zwolnienie podmiotowe) oraz wówczas, kiedy sprzedaje wyłącznie towary i usługi zwolnione z VAT (zwolnienie przedmiotowe). Warto jednak pamiętać, że w przypadku zwolnienia podmiotowego, przedsiębiorca powinien prowadzić ewidencję uproszczoną za każdy dzień, w celu ustalenia, czy nie przekracza limitu uprawniającego do zwolnienia z VAT.

A jeśli przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia rejestru VAT? Musi złożyć druk VAT-R najpóźniej dzień przed rozpoczęciem sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. To ważne, ponieważ taka sytuacja może zostać uznana za przestępstwo karno-skarbowe, za które grozi grzywna, a nawet pozbawienie wolności.

Co powinien zawierać rejestr VAT?

Czynni podatnicy VAT są zobowiązani do prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej. Przepisy nie określają wzoru ewidencji, jednak ważne jest, aby zawierała ona takie dane jak: przedmiot i podstawę opodatkowania, wysokość kwoty i korekt podatku należnego, a także podatku naliczonego, kwoty podlegające wpłacie lub zwrotowi z urzędu skarbowego oraz inne dane, które służą do identyfikacji transakcji i podatnika. Dzięki temu dane z ewidencji pozwalają na przygotowanie deklaracji podatkowej, informacji podsumowującej oraz Jednolitego Pliku Kontrolnego – JPK_VAT. Ze względu na stopień skomplikowania, prowadzeniem rejestru zakupu i sprzedaży VAT zazwyczaj zajmują się biura rachunkowe – w Łodzi taką usługę oferuje m.in. ABM Consulting.

Co ważne, nawet podatnik zobowiązany do prowadzenia rejestru VAT, nie musi ewidencjonować w nim zakupów związanych wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, nieopodatkowanymi lub tymi,  od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wydatki te nie mają bowiem wpływu na ostateczną wysokość zobowiązania podatkowego, dlatego nie trzeba ujmować ich w rejestrze.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.