Artykuł sponsorowany

Najdroższe monety świata

Najdroższe monety świata
Numizmatyka – hobby jak każde inne. Okazuje się jednak, że kolekcjonowanie monet może przynieść duże korzyści finansowe. Napływ osób z zasobnym portfelem w sferę kolekcjonerską spowodował, że obecnie można spotkać monety, które są warte miliony złotych – zauważa ekspert finansowy z firmy Powiernik S.A., która popularyzuje oszczędzanie w złocie inwestycyjnym.

10 milionów dolarów za monetę

Najdroższą z nich jest srebrno-miedziany dolar wybity w 1794 roku przez rząd federalny Stanów Zjednoczonych. Flowing Hair Liberty Dollar, z wizerunkiem Bogini Wolności na awersie, został sprzedany w styczniu 2013 roku za 10 milionów dolarów. Jego produkcja nie trwała zbyt długo – zawieszono jego produkcję po nakładzie 1758 sztuk. Egzemplarz, który zachował się do dziś, określa się nazwą Neil/Carter – ze względu na jego właścicieli. Ciekawostką jest fakt, że został on wybity przy użyciu bardzo wczesnych matryc, które później się starły, a pusta powierzchnia między nimi się zatarła, co spowodowało, że część projektu znajdującego się na awersie przeniosła się na rewers z orłem. Błąd skutkował na kolejnych egzemplarzach po wznowieniu produkcji wizerunkiem bogini w krótszych włosach.

Historia „podwójnego orła”

Pod koniec 2002 roku na innej amerykańskiej aukcji numizmatycznej za ok. 7,6 milionów dolarów sprzedano „podwójnego orła” – 20-dolarówkę z 1933 roku. Mennica wybiła 445 tysięcy sztuk tej monety, ale Franklin Roosevelt – ówczesny prezydent USA – zdecydował się odejść od powiązania wartości dolara z ceną złota i nakazał przetopić cały ich nakład. Po wykonaniu polecenia okazało się, że brakuje 10 monet, z których 9 odnalazła w niedługim czasie Secret Service. Dziesiąty „podwójny orzeł” znalazł się dopiero w 1944 roku i w końcu trafił do zbiorów króla Egiptu – Faruka. Zniknął na kolejne lata i pojawił się dopiero na spotkaniu kolekcjonerów monet w 1966 roku przywieziony przez brytyjskiego handlarza Stevena Fentona. Znalazł się na nim podstawiony agent Secret Service, ów handlarz został aresztowany, a moneta trafiła do skarbca World Trade Center. Niedługo przed zamachem w Nowym Jorku wywieziono ją do skarbca federalnego, a Fenton zgodził się na sprzedaż „podwójnego orła”, z której część zysku trafiła do niego, część do rządu USA, a część do pośrednika w sprzedaży – domu aukcyjnego Sotheby’s. Podobną kwotę (7,6 miliona dolarów) zapłacono w 2002 roku za złotą 20-dolarówkę z 1907 roku. Projekt rzeźbiarza Augustusa Saint-Gaudensa okazał się jednak zbyt trudny do wykonania przez amerykańską mennicę, dlatego zrezygnowano z bicia tej monety na szeroką skalę, stąd tak wysoka jej wartość w XX wieku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.