Czym jest zezwolenie na pracę typu A?
Osoba, która nie ma obywatelstwa polskiego, nie może wykonywać na terenie kraju prac zarobkowych bez zezwolenia. Pracodawca chcący zatrudnić u siebie obcokrajowca musi złożyć właściwy wniosek do Urzędu Wojewódzkiego. Ta instytucja może wydać zezwolenie na pracę typu A, o ile spełnia się wszelkie warunki przewidziane w Kodeksie Pracy. Dopiero wtedy osoba z innego kraju może legalnie pracować.
Co daje zezwolenie na pracę typu A?
Pracodawca chcący zatrudnić u siebie osobę z innego niż Polska kraju, jest zobowiązany do złożenia wniosku dostępnego na stronie Urzędu Wojewódzkiego, który jest pierwszym krokiem do uzyskania zezwolenia. Pozwala ono na:
- pracę na terenie Polski,
- przebywanie na terenie kraju.
Zezwolenie na pracę typu A nie zwalnia obcokrajowca z konieczności posiadana wizy. Zostanie ono wydane tylko, jeśli będzie ona ważna i dopiero wtedy umożliwi podjęcie pracy zarobkowej na terenie kraju. Dokumentów związanych z uzyskaniem zezwolenia jest wiele, dlatego warto skorzystać z obsługi księgowej cudzoziemców. Przedsiębiorstwa ją oferujące pomagają dopełnić wszystkich formalności z tym związanych.
Kto może dostać zezwolenie na pracę typu A?
Zezwolenie na pracę typu A wskazuje – kto, kiedy i na jakich warunkach może pracować na terenie Polski. Oznacza to, że jest wystawiane dla każdego pracownika osobno, mimo że składa go zatrudniający. O ten dokument może ubiegać się pracodawca zatrudniający osobę, która ma ważną wizę lub prawo pobytu w innej postaci. Do wniosku należy dołączyć:
- kopię dokumentu podróży cudzoziemca,
- dokument, który potwierdza, że cudzoziemiec spełnia wymagania niezbędne do objęcia konkretnego stanowiska,
- dokumenty, które potwierdzają, że cudzoziemiec ma deklarowane kwalifikacje,
- dowód osobisty, jeśli wnioskodawca jest osobą fizyczną,
- umowę spółki, jeśli wnioskodawca jest spółką,
- inne stosowne dokumenty zależne od sytuacji.
Zezwolenie na pracę typu A może nie zostać wydane, jeśli wojewoda zdecyduje, że dana sytuacja nie spełnia wymagań. Specjaliści z biura rachunkowego MBJ BIZNES z Poznania zwracają także uwagę, że wynagrodzenie cudzoziemca musi być adekwatne do wykonywanej przez niego pracy i czasu, jaki na nią przeznacza. Miesięczne wynagrodzenie obcokrajowca nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie w Polsce. Wniosek może zostać odrzucony również wtedy, kiedy wojewoda stwierdzi, że braki kadrowe mogą zostać zaspokojone przez bezrobotnych poszukujących pracy w danym regionie, aby mogli oni uzyskać zatrudnienie w pierwszej kolejności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana