Jak zatrudnic cudzoziemca krok po kroku Pracodawca
6 lutego 2022

Jak zatrudnić cudzoziemca krok po kroku?

Brakuje Ci pracowników do pracy na konkretne stanowisko? Jeśli nawet dłuższe poszukiwania okazały się bezowocne, rozważ zatrudnienie cudzoziemca. Wiąże się to z nieco bardziej skomplikowaną procedurą i kilkoma dodatkowymi formalnościami. Mimo wszystko czasami nie ma innego wyjścia, a zatrudnienie cudzoziemca wcale nie musi być takim złym pomysłem. Zobacz, jak zatrudnić osobę zza granicy krok po kroku.

Czy warto zatrudniać cudzoziemców?

Zatrudnianie cudzoziemców kojarzy Ci się z niezbyt wykwalifikowanymi pracownikami, których wykorzystuje się jako tanią siłę roboczą do prostych robót? Są to tylko stereotypy. Obecnie na rynku bez problemu znajdziesz wykwalifikowanych specjalistów z różnych państw, którzy chętnie zagoszczą właśnie w Twojej firmie i spiszą się naprawdę dobrze.

Kluczem do zatrudnienia obcokrajowca jest uzyskanie zezwolenia o pracę. Nie zawsze jest jednak ono konieczne. Spełniając niektóre warunki, takie jak na przykład status uchodźcy nadany w Polsce, zezwolenie na osiedlenie się w Polsce, czy obywatelstwo państwa z Unii Europejskiej zezwolenie takie nie będzie wymagane. Po więcej informacji na temat pracowników zza granicy zajrzyj do Caroblanco.

Jak zatrudnić cudzoziemca?

Rozważasz zatrudnienie cudzoziemca, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Nie obejdzie się bez przejścia przez pewne procedury. Jakie? Przede wszystkim ustal, jakiej narodowości jest dana osoba. W zależności od jego obywatelstwa procedura będzie wyglądała nieco inaczej.

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o zezwolenie na pracę przez obcokrajowca. W tym celu ustal, na jakim stanowisku będzie on pracował. Na podstawie tego wybierz odpowiedni typ zezwolenia. Obecnie funkcjonuje sześć rodzajów zezwoleń: od A do E, które wymagają spełnienia poszczególnych warunków oraz zezwolenie S na pracę sezonową.

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że zezwolenie nie zawsze zostanie Ci przyznane. Jego wydanie poprzedzone jest weryfikacją rynku pracy. Jeśli okaże się, że na lokalnym rynku znajdują się osoby szukające pracy, które spełniają Twoje wymagania, wniosek może zostać odrzucony.

Po uzyskaniu zezwolenia czas na skomplementowanie dokumentów. W tym celu udaj się do właściwego urzędu, złóż wymagane papiery i wnieś żądaną opłatę. Kwota opłaty waha się od 50 do 200 złotych. Po załatwieniu całej dokumentacji uzbrój się w cierpliwość i czekaj na ostateczną decyzję.

Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, w końcu nadszedł czas na podpisanie umowy. Pamiętaj jednak, że musi być ona sporządzona w formie pisemnej i zrozumiałym dla pracownika języku.