szkolenie Pracodawca
18 lutego 2021

Jak zorganizować szkolenia językowe w firmie?

Języki obce, zarówno ogólnoświatowe, takie jak angielski, hiszpański czy francuski, ale też regionalne np. język niemiecki, są coraz częściej niezbędne w działalności biznesowej. Sposobem na podnoszenie kompetencji językowych pracowników jest współpraca z firmą, która będzie w stanie zorganizować i poprowadzić odpowiednie zajęcia. Szkolenia językowe dla firm są nie tylko sposobem na efektywną naukę, ale wpływają również na motywację pracowników.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie w firmie szkoleń językowych?

Posługiwanie się językiem obcym jest jedną z podstawowych umiejętności, jakiej oczekuje się od kandydatów do pracy na różnych stanowiskach, które wymagają kontaktowania się z zagranicznymi klientami i współpracownikami. Zdarza się jednak, że wskutek zmian organizacyjnych czy różnych przekształceń dochodzi do sytuacji, w której wymóg znajomości języka musi być rozszerzony na pracowników, których wcześniej nie dotyczył. Często okazuje się też, że firma wchodzi na rynki, na których do tej pory nie działała, potrzebna będzie więc przynajmniej komunikatywna znajomość kolejnego języka. Równie często dochodzi do przejęć firm przez koncern pochodzący z innego obszaru językowego niż dotychczasowy właściciel. W wielu krajach europejskich, choć w codziennej praktyce jest w użyciu język angielski jako uniwersalny lingua franca świata biznesu, to do dobrego tonu należy używanie języka rodzimego i często to właśnie w nim powstają rozmaite dokumenty wewnętrzne – podkreśla specjalista z firmy Ling Partner, która prowadzi szkołę językową oraz zajmuje się obsługą klientów biznesowych w zakresie szkoleń i tłumaczeń.

Dobra znajomość potrzebnych w pracy języków obcych jest korzystna zarówno dla samych pracowników, którzy dzięki temu mają możliwość łatwiejszego komunikowania się podczas podróży, pełniejszego uczestnictwa w kulturze czy nawiązywania łatwiejszych znajomości, ale również dla samej firmy, która nie tylko zyskuje wyższy prestiż w oczach obcojęzycznych klientów i kontrahentów, ale też może ograniczyć wydatki na korzystanie z tłumacza podczas spotkań biznesowych czy niezbędne przekłady potrzebnych dokumentów. Dla firmy szersza znajomość języków wśród osób w niej zatrudnionych oznacza także łatwiejsze uczestnictwo w międzynarodowych targach czy szybsze zdobywanie wiedzy dzięki braniu udziału w zagranicznych konferencjach branżowych.

Sposobem na rozwinięcie i podniesienie kompetencji językowych pracowników jest zorganizowanie przeznaczonych dla nich szkoleń. Pozwala to nie tylko na naukę języka i związane z nią obopólne korzyści, ale może także być elementem działań motywacyjnych. Finansowanie lub współfinansowanie szkoleń językowych przez pracodawcę oznacza inwestycję w rozwój zasobów ludzkich, osoby biorące udział w kursie uczą się języka i przy okazji mają okazję lepiej się poznać, nauczyć współdziałać czy zacząć się lepiej komunikować. Dla pracowników udział w szkoleniu językowym to z kolei okazja na rozwijanie swoich umiejętności i poszerzanie wiedzy, a często też nawiązywanie znajomości z osobami pracującymi w zupełnie innych działach czy stanowiskach, co przekłada się później na lepsze rozumienie ich zadań i bardziej efektywną współpracę.

O czym warto pamiętać, decydując się na organizację szkoleń językowych w firmie?

Szkolenia językowe w firmie najłatwiej zorganizować wybierając jako partnera cieszącą się renomą szkołę językową. Dzięki takiej współpracy i skorzystaniu z doświadczonych lektorów oraz przygotowanych przez nich materiałów edukacyjnych bez trudu można dopasować poziom urządzanego szkolenia językowego w firmie do potrzeb i poziomu użytkowników. W takim przypadku łatwiej też o dobrą koordynację czy podporządkowanie planu zajęć do bieżącej sytuacji całej firmy albo poszczególnych działów. Można w ten sposób uniknąć sytuacji, w której np. pracownicy działu księgowości systematycznie opuszczają zajęcia odbywające się na koniec miesiąca, a osoby z działu sprzedaży nie stawiają się na szkolenie w podczas zamknięcia kwartałów. Zorganizowanie szkolenia w firmie to także zwykle duże ułatwienie dla uczestników, którzy nie muszą dojeżdżać do siedziby szkoły językowej, tracąc dodatkowo sporo czasu.

Ważną zaletą szkoleń organizowanych w firmie jest aspekt motywacji do nauki. Jeśli pracownicy traktują zdobywanie wiedzy jako jeden ze swoich codziennych, rutynowych obowiązków będą bardziej zdeterminowani do nauki i nastawieni na robienie szybkich postępów. Ważną kwestią będzie możliwość włączania do programu nauki niezbędnego słownictwa specjalistycznego z branży, w której działa przedsiębiorstwo. Równie istotna może się okazać szansa na omawianie w ramach ćwiczeń różnych przypadków z bieżącej działalności firmy bez obawy o wyjawienie tajemnic handlowych czy innych informacji, które nie powinny docierać do osób postronnych.

Szkolenia językowe w firmie to sposób na efektywną naukę niezależnie od liczby osób, które są nią zainteresowane. Większość szkół językowych traktuje współpracę z firmami bardzo poważnie i podchodzi elastycznie zarówno do wielkości poszczególnych grup, jak i do warunków finansowych czy ustaleń co do terminów i harmonogramu spotkań. Równie ważna jest możliwość kompleksowej oceny postępów pracowników, przeprowadzania testów kontrolnych pokazujących zarówno efekty, jak i zaangażowanie poszczególnych osób.