Na czym polega ocena ryzyka zawodowego?
Niektóre zawody są szczególnie narażone na wystąpienie zagrożeń, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo pracowników. Żeby uniknąć negatywnych skutków dla zdrowia i życia, przeprowadza się ocenę ryzyka zawodowego w zakładach pracy. Czynności te mają na celu scharakteryzowanie występujących niebezpieczeństw oraz zminimalizowanie ich działania poprzez wdrożenie określonych zasad bezpieczeństwa.
Co to jest ryzyko zawodowe?
Wykonywanie niektórych zawodów wiąże się z występowaniem czynników niekorzystnych dla zdrowia i życia. Jest to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń, które mogą prowadzić do przewlekłej choroby, kalectwa, a nawet utraty życia. Ryzyko zawodowe dotyczy przede wszystkim pracowników wykonujących swoje obowiązki z użyciem niebezpiecznych maszyn i narzędzi, pracy na wysokościach czy w warunkach narażonych na działanie odczynników chemicznych.
Każdy nowy pracownik, musi zostać poinformowany przed podpisaniem umowy, o możliwości wystąpienia określonych zagrożeń w miejscu pracy – mówi specjalista z firmy BHP-Proper. – Dodatkowo pracodawca musi zapewnić mu specjalistyczne szkolenie BHP, przed rozpoczęciem pełnienia obowiązków zawodowych – dodaje.
Żeby określić zagrożenia i ich skutki dla zdrowia, przeprowadza się ocenę ryzyka zawodowego.
Jak przebiega ocena ryzyka zawodowego?
Przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego w miejscu pracy pozwala wykryć występujące zagrożenia oraz podjąć działania mające na celu minimalizowanie czynników niebezpiecznych. Dzięki temu właściciel przedsiębiorstwa może tak zorganizować miejsce pracy, aby było jak najmniej narażone na wystąpienie zagrożenia.
Ocena ryzyka zawodowego przeprowadzana jest w kilku etapach.
- Powołanie zespołu specjalistów, składającego się także z pracowników, którzy mogą pomóc w zidentyfikowaniu zagrożeń.
- Analiza miejsca pracy oraz czynności wykonywanych przez pracowników podczas pracy.
- Identyfikacja zagrożeń na podstawie wnikliwej analizy warunków pracy oraz wywiadu przeprowadzonego z pracownikami.
- Ocena zagrożeń, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo pracowników.
Dokumentacja musi zawierać szczegółowo opisane czynniki ryzyka, prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń oraz ich skutków. Rolą przedsiębiorcy jest wprowadzenie takich działań i środków, które mają jak najbardziej chronić pracowników oraz minimalizować ryzyko wystąpienia zagrożeń. Pracownicy natomiast zobowiązani są do respektowania procedur i wykonywania czynności według określonych zasad.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana