Artykuł sponsorowany

Sporządzanie raportów i analiz dotyczących wynagrodzeń

Sporządzanie raportów i analiz dotyczących wynagrodzeń

Kwestia wynagrodzeń jest czasem kłopotliwa, bo nie każdy wie, jakie płace są charakterystyczne dla danego stanowiska. Dotyczy to szczególnie nowych firm i przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze zbyt dużego doświadczenia. W celu ustalenia wysokości wynagrodzeń przeprowadza się analizy i sporządza raporty z ich wynikami. Kto się tym zajmuje i jakie są zalety tego rozwiązania?

Cel analiz i raportów płacowych

Aby zachęcić potencjalnego pracownika do objęcia danego stanowiska, trzeba zaoferować mu godne wynagrodzenie. Jego wysokość nie zawsze jest jednak oczywistą sprawą, zwłaszcza że płace zmieniają się na przestrzeni lat. Analiza jest istotna również pod względem już zatrudnionych, których właściciele przedsiębiorstw chcą utrzymać w firmie. Porównywanie płac ze średnią rynkową oraz konkurencją i przygotowywanie raportów na ten temat pozwala stworzyć system wynagrodzeń korzystny dla pracowników, a przede wszystkim sprawiedliwy.

Jak przebiega analiza wynagrodzeń?

Przed porównaniem płac z ogólną sytuacją rynkową, warto przyjrzeć się wynagrodzeniom wewnątrz danej firmy. Trzeba ustalić jaka kwota stanowi bazę pensji, a jaka część składa się z dodatków. Analiza pozwala sprawdzić, czy oferowane wynagrodzenie jest adekwatne pod względem efektywności pracownika, jego wkładu w wydajność firmy, a także kompetencji i doświadczenia.

Osoby na wyższych stanowiskach powinny zarabiać więcej, bo zwiększają się również ich obowiązki. Analizę można przeprowadzać zarówno w sektorze danej branży, jak i regionu, tak aby porównać płace z tymi oferowanymi przez konkurencję.

Sporządzanie raportów płac

Zarządzaniu wynagrodzeniami w firmie pomaga również zapoznanie się odpowiednimi raportami. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czy dotyczą one rzeczywistych płac czy może oczekiwań potencjalnych pracowników.

Raportami pierwszego typu zajmują się specjalistyczne firmy. Dysponują one systematycznie zbieranymi danymi, które dotyczą wynagrodzeń na rynku pracy – tłumaczy pracownik biura księgowego Global Accounting. Usługa ta jest płatna, ale pozwala na dokładne zapoznanie się z sytuacją płacową. Jest to szczególnie istotne, jeśli danej firmie zależy na stworzeniu przemyślanego i aktualnego systemu wynagrodzeń.

Jak często przeprowadzać analizy i sporządzać raporty?

Nie ma konkretnej odpowiedzi na postawione pytanie. Warto pamiętać jednak o tym, że wynagrodzenia zmieniają się z czasem i kontrolowanie sytuacji rynkowej może pomóc utrzymać sprawiedliwy system płac. Dlatego też raporty i analizy wynagrodzeń warto sporządzać cyklicznie, na przykład raz do roku. Skorzystanie z usług specjalistycznych firm znacznie usprawni ten proces i zapewni dokładniejsze wyniki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.