budowa-lodzi Przedsiębiorca
7 sierpnia 2018

Budowa łodzi motorowej

Terminem łodzi motorowej określamy potocznie jachty, działające w oparciu o napęd mechaniczny (silnik). Do jednych z podstawowych rodzajów jachtów motorowych należą jacht śródlądowy i morski. Jachty te różnią się nie tylko pod względem przeznaczenia, ale też budowy. Ich szczegółową charakterystykę prezentujemy niżej. Zapraszamy do lektury.

Budowa śródlądowego jachtu motorowego

Tego typu jachty to – jak sama nazwa wyraźnie wskazuje – jednostki pływające przeznaczone do ruchu śródlądowego. Przednią część jachtu stanowi dziób, zaś tylną rufa. Lewą burtę (bok) jachtu określa się fachowo jako tak zwany port side, natomiast prawa burta (bok) jest określana terminem starboard side. Wnętrze jachtu to przede wszystkim kokpit – tam też przebywa cała załoga. W środku kokpitu znajduje się konsola, do której zamocowany jest ster (przeznaczony do kierowania jachtem), manetka oraz wszelkie niezbędne instrumenty pomiarowe (między innymi log, prędkościomierz, obrotomierz, miernik poziomu paliwa). Dzięki manetce, istnieje możliwość regulowania obrotów silnika oraz przełączania biegów naprzód i wstecz. Sam silnik znajduje się z tyłu jachtu. Zwykle stosuje się silniki zaburtowe, mocowane do pawęży. Zapasowe źródło napędu stanowią pagaje, czyli standardowe wiosła.

Budowa morskiego jachtu motorowego

Jachty morskie, w odróżnieniu od swoich śródlądowych odpowiedników, są wykorzystywane przy rejsach na otwartych akwenach morskich. Z tego względu ich budowa jest nieco inna. Dziobowa część pokładu jachtu to fordeck. Okala ją reling, czyli charakterystyczna barierka ułatwiająca pracę i zabezpieczająca załogę. Bystry obserwator dostrzeże w fordecku uchylne okienko. Jest to forluk, który doświetla kabinę pod pokładem i ułatwia jej wentylowanie. Na jachcie jest też oczywiście tylny pokład, achterdeck. Pomiędzy przodem i tyłem jachtu rozciąga się natomiast półpokład, czyli wąski pokład prowadzący na dziób. W centralnej części jachtu znajduje się również kokpit z konsolą i sterem. Do mniej widocznych, acz istotnych elementów jachtów morskich należą bulaje (okienka na jachcie), odbijacze (chroniące burty jachtu przed zarysowaniem; w trakcie pływania mocowane na stojakach), pędnik (wprowadzający jacht w ruch) oraz knagi (elementy do mocowania cum) i kotwica.

Jachty poszczególnych marek mogą nieznacznie różnić się budową – producenci wciąż opracowują nowe rozwiązania konstrukcyjne, w trosce o bezpieczeństwo i komfort załóg. Przykładowe modele ze szczegółowymi opisami katalogowymi można podziwiać w ofercie Taurus Sea Power, renomowanego dystrybutora łodzi motorowych i wyposażenia jachtów.