Artykuł sponsorowany

Cechy dobrego biegłego rewidenta

Cechy dobrego biegłego rewidenta
Badanie finansowe, dla jednostek spełniających pewne warunki, jest obowiązkowe. Skoro więc i tak trzeba je przeprowadzić, warto zrobić to w taki sposób, aby odbyło się zgodnie z jego istotą – czyli wskazaniem jednostce obszarów, których poprawa wpłynie na efektywne działanie badanej jednostki. Aby tak było, należy do tego zatrudnić biegłego rewidenta, który dobrze spełnia swoje zadanie. Po czym go poznać?

Istota audytu finansowego

Badanie sprawozdań finansowych, inaczej audyt, polega na dogłębnej analizie finansowej i organizacyjnej przedsiębiorstwa, instytucji lub spółki. Celem takiej analizy jest wykazanie obszarów i działań, które nie funkcjonują na maksimum swoich możliwości lub wręcz działają na szkodę instytucji. Wbrew temu, co się powszechnie sądzi – takie badanie nie jest doszukiwaniem się błędów lub oszustw w prowadzeniu jednostki, tylko optymalizacją jej działania i poprawieniem skuteczności. Można to porównać do sytuacji, gdy w czasie rajdu samochód zaczyna zajmować dalsze pozycje, więc zjeżdża do boksu i jest tam egzaminowany przez mechanika, który dokonuje też bieżących napraw, aby samochód mógł wyciągnąć maksimum swoich możliwości i zająć pierwsze miejsce w wyścigu. Mechanikiem w tej historii jest biegły rewident.

Dobry biegły rewident – cechy charakterystyczne

Trzy najważniejsze cechy biegłego rewidenta to rzetelność, istotność opinii i obiektywizm. Wszystkie te cechy są nierozłączne, bo każda z nich wynika z pozostałych.
  • Rzetelność polega w pierwszej kolejności na dobrym przygotowaniu się i wiąże się bezpośrednio z istotnością opinii. Biegły rewident, czyli audytor, musi dowiedzieć się dokładnie, na czym polega działalność jednostki. Dzięki rzetelnemu rozpoznaniu audytor będzie mógł tak rozplanować badanie, aby było ono efektywne i dotyczyło istotnych obszarów jednostki.
  • Istotność opinii wynika bezpośrednio z rzetelności. Wydawane przez biegłego rewidenta opinie i wskazówki dotyczące badanej jednostki oraz rady dotyczącej poprawy jej działania muszą mieć charakter faktyczny, tzn. być tak skonstruowane, że po ich wprowadzeniu jednostka rzeczywiście zacznie działać sprawniej. Nie mogą to być więc jedynie przypuszczenia i domniemania – muszą to być stwierdzenia mające podstawy w rzeczywistości jednostki.
  • Obiektywizm – tylko taki audytor, który jest dla jednostki kimś z zewnątrz, będzie mógł obiektywnie ocenić jej działanie i wskazać obszary wymagające poprawy. Pełni on w tym układzie taką samą rolę, jak szkło powiększające w mikroskopie – pokazuje uwydatniony obraz, ale go nie zmienia.
Aby stać się biegłym rewidentem, trzeba zdać egzamin państwowy. Jednak pod pewnymi względami jest to zawód, jak każdy inny – różne kancelarie mogą go wykonywać w różnym stopniu zaangażowania i w różnym natężeniu wymienionych wyżej cech. Są jednak kancelarie, które z założenia stawiają na spełnianie ważnych dla tego zawodu cech, jak np. Kancelaria Anny Obary.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.