Charakterystyka przedsiębiorstwa CSR
Idea społecznej odpowiedzialności biznesu
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu nakłada na przedsiębiorców odpowiedzialność znacznie szerszą, niż przyjęło się to dotychczas w systemie kapitalistycznym. Działalność przedsiębiorstwa CSR powinna nie tylko spełniać obowiązujące wymogi formalne i prawne, ale także obejmować własne inicjatywy, jak np. zwiększanie inwestycji w zasoby ludzkie czy innowacyjność. Zgodnie z ideą koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, wydatki ponoszone na zwiększenie efektywności działalności gospodarczej, ochronę środowiska, relacje z interesariuszami czy innowacyjność, nie powinny być traktowane jak koszty, ale jak inwestycje.Przedsiębiorstwo odpowiedzialne, czyli jakie?
Przedsiębiorcy, którzy doceniają koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu, chcą pielęgnować ją i wdrażać we własnych organizacjach, powinni uwzględniać założenia CSR podczas projektowania swoich programów strategicznych. Wdrożenie standardów CSR w obszar strategii przedsiębiorstwa niesie ze sobą wielorakie korzyści. Po pierwsze, zwiększa wiarygodność przedsiębiorstwa. Po drugie, ułatwia określanie ryzyk związanych z czynnikami społecznymi, ekologicznymi itd. Po trzecie, pozwala nawiązać skuteczny dialog z interesariuszami i optymalizować możliwości współpracy długoterminowej z innymi podmiotami zaangażowanymi w ideę CSR. Przedsiębiorstwa, które podobnie jak PG Systems, dostrzegają i uznają znaczenie odpowiedzialności społecznej biznesu, mają do dyspozycji rozmaite narzędzia i standardy, ułatwiające zarządzanie firmą w stylu CSR. Do najważniejszych z nich zaliczamy AA 1000 oraz SA 8000. Norma AA 1000 została opracowana w 1999 przez Instytut na rzecz Społecznej i Etycznej Odpowiedzialności. Zgodnie z zasadami ustalonymi przez tę normę, przedsiębiorstwa powinny odpowiadać nie tylko za własne działania, ale także wszystkie inne, na które mogą mieć wpływ – w ramach swojego rynku. Standard SA 800 przygotowała rok wcześniej Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Normy określone w dokumencie sformułowano w oparciu o standardy obejmujące prawa człowieka i prawa pracownicze, odnosi się on zatem głównie do kwestii warunków pracy, ale także relacji na linii przedsiębiorstwo-konsument i przedsiębiorstwo-inwestor. Respektowanie zasad CSR jest dla firm nie tylko sposobem dbania o świat, w którym funkcjonuje, ale także dobrą taktyką, zwiększającą prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego. Współcześni konsumenci doskonale zdają sobie sprawę z możliwości i zagrożeń, związanych z działalnością dużych przedsiębiorstw, dlatego bardzo często podczas wyborów zakupowych biorą pod uwagę strategie, jakimi posługują się poszczególne firmy.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana