Marketing sieciowy Przedsiębiorca
15 grudnia 2020

Co wiesz na temat marketingu sieciowego?

Patrząc na powyższe pytanie, być może odruchowo odpowiadasz: „Nie wiem nic”. Tymczasem to nieprawda. Przekonaj się, że z marketingiem sieciowym stykasz się – bezpośrednio lub pośrednio – na co dzień. Zdarzyło Ci się kiedyś zajrzeć, na przykład, do katalogu promującego kosmetyki? A może jesteś z taką ofertą na bieżąco, gdyż Twoja dobra znajoma jest konsultantką i dzięki niej regularnie uzupełniasz zapasy swoich ulubionych produktów? Jeśli tak, to bardzo prawdopodobne, że cały proces odbywa się właśnie w obrębie marketingu sieciowego.

Marketing sieciowy, czyli co?

Z pewnością nieraz spotkałaś się z pojęciami, których znaczenia były Ci obce. Wprawdzie w Twojej głowie pojawiły się jakieś mgliste skojarzenia, ale koniec końców okazało się, że były one dalekie od tego, co mówi słownik. Z marketingiem sieciowym jest na szczęście inaczej – jeśli odruchowo pomyślałaś o sieci, to strzał w dziesiątkę. Można powiedzieć, że ową sieć stale przędą ludzie zajmujący się rozprowadzaniem produktów pochodzących bezpośrednio od producenta wśród konsumentów. W ten sposób powstaje wielopoziomowa struktura (dlatego też omawiane zjawisko określa się także innymi mianami: marketing wielopoziomowy czy MLM).

Dystrybutor i klient w jednym

Charakterystyczną cechą marketingu sieciowego jest to, że sami dystrybutorzy stają się konsumentami – kupują produkty firmy, w której tworzą sieć sprzedaży. Przykład popularnego przedsiębiorstwa opierającego swą działalność na marketingu sieciowym stanowi Oriflame. Jak taki biznes wygląda od środka? Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę przedsiębiorstwa, przeglądasz katalog i trafiasz na nieco inną ofertę niż zazwyczaj: zostań konsultantką Oriflame. Wypełniasz formularz. I co dalej? Dzielisz się swoją opinią o produktach, pokazujesz katalog rodzinie czy znajomym. A gdy ktoś złoży u Ciebie zamówienie – otrzymujesz określoną różnicę w cenie i powiększasz swój domowy budżet (o całkiem przyzwoite kwoty!). Co ciekawe, to może być dopiero początek Twojej przygody z sieciowym marketingiem. Jako konsultantka możesz sama budować konsultancką sieć. Możesz inspirować innych do działania. Możesz skupić się na rozwoju osobistym. To obiecujące podejście – jeśli najpierw zadbasz o siebie, później będzie Ci łatwiej dostrzegać potrzeby innych i angażować kolejne osoby we wspólny biznes. Chyba nie ma lepszego sposobu na powiększanie listy (zadowolonych!) klientów niż autentyczność, zaufanie i polecanie sprawdzonych rzeczy.

Korzyści płynące z MLM

Działając w systemie marketingu wielopoziomowego, nie stoisz w miejscu. Pamiętaj: podejmujesz nowe wyzwania, świadczysz usługi dla konkretnej firmy, a więc otrzymujesz awanse oraz warte uwagi zniżki na produkty. I – co w czasach pandemii szczególnie ważne – pracujesz zdalnie!

Praktyka pokazuje, że marketing sieciowy to potęga i dobry plan na przyszłość. Każdego dnia przekonuje się o tym wielu przedsiębiorców, którzy nie tworzą struktury stacjonarnych sklepów, a budują trwałą sieć ludzi. Sięgają po MLM bez względu na to, czy oferują kosmetyki, suplementy, środki czystości, sprzęt AGD, czy usługi finansowo-ubezpieczeniowe.