płyn Przedsiębiorca
25 kwietnia 2018

Czym powinien charakteryzować się dobry płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy odgrywa bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie kierowców samochodów. To w dużej mierze od niego zależy, z jaką skutecznością dany pojazd hamuje. Aby płyn zachował swoje walory funkcjonalne, zalecana jest jego okresowa wymiana – najlepiej co około dwa lata. Na jakie parametry warto zwracać uwagę, wybierając płyn hamulcowy? Dlaczego są one tak ważne? Na te pytania odpowiadamy w tekście. Zapraszamy do lektury.

Temperatura wrzenia

Temperatura wrzenia to jeden z najważniejszych parametrów, stanowiący miarę możliwości termicznego obciążenia płynu hamulcowego. Według ogólnych wytycznych, temperatura wrzenia płynu nie powinna wynosić poniżej 180°C. Nowoczesne płyny hamulcowe spełniają to kryterium z naddatkiem, cechując się temperaturą wrzenia na poziomie 230°C. Dlaczego jest to aż tak ważne? W temperaturach przekraczających rzeczywistą temperaturę wrzenia dochodzi do wytworzenia się pary, która uniemożliwia dobre działanie systemu hamowania.

Lepkość i ściśliwość płynu

Lepkość płynu hamulcowego podlega pewnym zmianom w wyniku różnic temperatury. Jaka lepkość jest najbardziej pożądana? Oddajmy głos ekspertowi ds. płynów eksploatacyjnych.

Ważne, aby różnice w lepkości płynu hamulcowego były jak najmniejsze, co pozwala na niezawodne działanie hamulców w szerokim zakresie temperatur – od -40°C do +100°C. Zachowanie względnie niewielkiej lepkości w niskich temperaturach jest istotne zwłaszcza w układach hamulcowych z ABS. To jednak nie wszystko. Równie ważna jak lepkość jest ściśliwość płynu, która powinna być mała oraz możliwie niezależna od temperatury – objaśnia przedstawiciel firmy Buwar, hurtowni olejów i smarów dla branży motoryzacyjnej.

Skład chemiczny płynu

Skład chemiczny płynu hamulcowego decyduje o jego jakości i właściwościach. Obecnie większość płynów hamulcowych jest produkowana na bazie glikolu, choć nie musi być to regułą. Markowe płyny są też zazwyczaj zaopatrywane w odpowiednie domieszki oraz dodatki – np. antykorozyjne, które zapobiegają degradacji metalowych elementów układu hamulcowego. Przed zakupem konkretnego płynu warto sprawdzić, czy jest on tolerowany przez elementy układu hamulcowego w danym pojeździe. W innym przypadku możemy naruszyć wytrzymałość części oraz zaburzyć właściwą pracę płynu w układzie hamulcowym.