
Dlaczego potrzebny jest zarządca nieruchomości mieszkalnych (Wspólnot Mieszkaniowych)?
Budynki mieszkaniowe, wielorodzinne to swoiste społeczności. Składają się z wielu osób (właścicieli lokali), które łączy wspólna własność budynku. Osoby te w większości wypadków mają własne życie, pracę i ciężko jest im zajmować się jeszcze ogromem spraw związanych z utrzymaniem wspólnego majątku.
Dlatego właściciele lokali (Wspólnoty Mieszkaniowe) powierzają czynności związane z utrzymaniem nieruchomości profesjonalnym podmiotom, tj. zarządcy nieruchomości.
Zapytaliśmy audytora energetycznego i zarządcę nieruchomości Przemysława Boczara ze Szczecina, z czym wiąże się praca zarządcy nieruchomości (administratora).
Lista obowiązków zarządcy nieruchomości jest długa i wynika z przepisów prawa oraz zawartej umowy o zarządzanie daną nieruchomością.
Oprócz wykonywania czarnej roboty w zakresie obsługi administracyjnej, zarządca nieruchomości jest osobą, która spina wszystko w całość, tzn. jest doradcą właścicieli nieruchomości, zajmuje się planowaniem prac remontowych i układaniem budżetu, aktywnie współpracuje z Zarządami Wspólnot Mieszkaniowych i właścicielami lokali, jest rozjemcą, gdy pojawiają się konflikty pomiędzy właścicielami lokali.
A konkretniej. Zadania stojące przed zarządcą nieruchomości to:
Do administracyjnych obowiązków zarządcy nieruchomości zalicza się m.in.:
- prowadzenie wykazu lokali i ich właścicieli,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań wspólnoty mieszkaniowej,
- prowadzenie i archiwizacja dokumentacji,
- planowanie i realizacja remontów, aby utrzymać nieruchomość w niezmienionym stanie,
- ubezpieczenie nieruchomości
- prowadzić księgowość i sprawozdawczość dla właścicieli lokali i urzędów,
- sporządzać roczne plany i sprawozdania z tego, jak zostały zrealizowane,
- informować o sytuacji finansowej wspólnoty oraz udostępniać dokumentację
- windykować należności.
Obsługa techniczna nieruchomości obejmuje:
- prowadzenie dokumentacji wymaganej przez prawo budowlane,
- zlecanie kontroli okresowych budynku i instalacji wewnętrznych przewidzianych przez przepisy prawa budowlanego (np. przewodów kominowych, instalacji gazowej),
- zlecanie bieżących napraw wspólnych części nieruchomości.
Obsługa bieżąca:
- stała współpraca z Zarządem Wspólnoty i właścicielami lokali
- wysłuchiwanie się w problemy mieszkańców i ich rozwiązywanie
- ciągła dyspozycyjność i poświęcenie
- stałe doskonalenie zawodowe i doradzanie właścicielom lokali