Kolorowe światła na scenie Przedsiębiorca
10 lipca 2020

Efekty gry światłem i cieniem na scenie

Na scenie w teatrze, na koncertach czy imprezach plenerowych dużą rolę odgrywa odpowiednie oświetlenie. Zależnie od tego, jaki efekt chce się uzyskać oraz czy mamy do czynienia ze sceną w budynku, czy też w plenerze – organizatorzy mogą korzystać z różnych źródeł światła, a nowoczesne systemy sceniczne pozwalają kreować z wykorzystaniem światła i cienia wspaniałe, zapadające widzom na długo w pamięć widowiska wizualne.

Jak oświetla się scenę?

Zwykle do oświetlenia sceny, nawet niewielkiej, potrzebne jest więcej niż jedno źródło światła. Często uzupełnieniem dla głównego światła na scenie są lampy o mniejszej mocy. Można też zamontować światło tylne o przytłumionym blasku i wyłączonych cieniach. O ile widz skoncentrowany na grze aktorów czy prezentowanej muzyce może nie zwracać szczególnej uwagi na to, czy na scenie jest jedno, czy kilka źródeł światła i gdzie są one usytuowane – to dla wykonawców lub aktorów może mieć to kluczowe znaczenie.

Oświetlenie konwencjonalne

Jak łatwo się domyślić, inne oświetlenie montuje się na scenach w budynkach, a inne bywa wykorzystywane na imprezach plenerowych np. na koncertach. W tym pierwszym przypadku mamy zwykle do czynienia z konwencjonalnymi źródłami światła takimi jak reflektory PAR czy naświetlacze zapewniające oświetlenie sceny szeroką wiązką rozproszonego światła. Przy zastosowaniu takiego rodzaju oświetlenia nie pojawiają się cienie osób ani przedmiotów. Nie uzyskamy też dzięki nim niesamowitych efektów świetlnych, ale sprawdzają się one do podświetlania wybranych części sceny. Takie lampy mają charakterystyczny kształt kwadratu lub prostokąta, a ich kluczowym elementem jest reflektor. Warto też wspomnieć o tym, że można w nich zmieniać kolor światła oraz łączyć je, uzyskując w ten sposób np. oświetlenie całego przodu sceny. Drugim często wykorzystywanym odświetlenia tego typu są aluminiowe reflektory PAR mające podłużny zaokrąglony kształt oraz żarówkę. Takie lampy mogą mieć różną wielkość i moc. Te mniejsze zapewniają większą swobodę ruchu na scenie np. na przenośnych statywach. Innym często spotykanym rodzajem konwencjonalnych lamp scenicznych są blindery – czyli bardzo mocne reflektory paraboliczne z żarówkami. Pada z nich światło w postaci intensywnych błysków kierowanych ze sceny w stronę widowni. Służą one głównie do kreowania klimatu widowiska poprzez podkreślania grą światłem jego wybranych elementów.

Ruchome diody

Obecnie na scenach, zwłaszcza tych plenerowych, używane jest oświetlenie z opraw LED. Zawdzięczamy to niewątpliwie bardzo dynamicznemu rozwojowi tej technologii, która wkroczyła już do różnych dziedzin życia, w tym również do mechaniki scenicznej. LED-y nie tylko zapewniają niesamowite efekty świetlne na scenie, ale również są energooszczędne, trwałe, lekkie i mało awaryjne. Urządzenia LED posiadają różne tryby pracy, kolory emitowanego światła oraz możliwość łatwego, bezprzewodowego sterowania. Działają bezproblemowo zarówno stacjonarnie, jak i np. podwieszane przy suficie. Dostępna dziś mocno zautomatyzowana technika sceniczna, oferowana między innymi przez dobrze znaną w branży firmę „Piasecki i Syn”, pozwala na tworzenie skomplikowanych konstrukcji scenicznych z wykorzystaniem różnych źródeł światła. Jedną z ciekawszych propozycji w tym zakresie są ruchome wózki sceniczne służące do przemieszczania ekranów LED-owych czy kurtyn świetlnych. Systemy takich wózków mogę bez problemu poruszać się po scenie, ale też w innych wskazanych konfiguracjach. A wszystko po to, by stworzyć niezapomniany event, w którym gra światła i cienia odegra kluczową rolę.